Bea Szenfeld gör det helst själv
I Bentigo Creative Minds möter vi varje månad en kreatör. Vårt första möte var med Bea Szenfeld, designer och konstnär för en timmes samtal samtal om skapande och skaparångest. Det ägde rum inför en publik som också deltog i konversationen under ledning av Jörgen Dyssvold från Bentigo. Detta avsnitt av Creative Minds producerades i samarbete med Södra Teatern vid Mosebacke där vi också möttes i en del av den anrika teaterfoajén.
Bea började med att beskriva sig själv som en kombination av idékläckare och utförare, men berättade att de flesta tyvärr anlitar henne bara för hennes idéer. Det är något som i princip alltid leder till frustration och arga mail från Bea eftersom projekten alltid tar en annan riktning än den hon hade tänkt sig när någon annan än hon själv ska genomföra dem.
En bra idé bra är enligt Bea den som får folk att rygga tillbaka när den presenteras första gången. Om en idé är något alla direkt är överens om att man kan genomföra redan i morgon så är den i regel dålig. Bra idéer ska väcka känslor och friktion. Bea berättar att hon sysslar med det hon gör mest för att hon inte passar in någon annanstans. Hon har under perioder provat på att vara anställd men aldrig lyckats särskilt bra.
Av alla jobb hon genom åren gjort är det troligen kläderna till Lady Gagas musikvideo som fått mest uppmärksamhet. Det hon är mest stolt över är dock en installation på tema sorg för Svenska Kyrkan som fick många att stanna upp och bli rörda till tårar, en reaktion hon själv inte hade förutsett. Ofta är det just så att man inte kan förutse hur ett färdigt verk kommer tas emot.
Bea är enligt henne själv jättedålig på att göra saker som ska gillas av många eller att tänka kommersiellt. Hon har en lång rad exempel på projekt som gått käpprätt åt helvete. Men för att lyckas med några måste man ju misslyckas med många, resonerar Bea. Den största utmaningen i hennes jobb är att få kunder och andra att inte lägga sig i så mycket under projektens gång.
Just nu jobbar Bea med att göra en jacka av gamla fläktremmar på uppdrag av Scania. De gick föredömligt med på att skjuta fram deadline några månader när de fick veta att den extra tiden skulle ge en mycket bättre slutprodukt. Just detta att respektera att bra saker tar tid är något hon önskar fler hade respekt för.
Bea är helst kreativ på egen hand, eftersom det i grupp alltid kommer upp så många idéer som aldrig blir av. Hon menar att de flesta bara vill vara med och kläcka idéer men inte vara med och göra jobbet. Själv lägger hon flera timmar varje dag där på att klippa papper och göra annat rutinarbete. Under den tiden pågår det en inre lugnande dialog i huvudet och hon ser det här som sitt sätt att hantera en kreativ hjärna som annars sällan går ner i varv.
Att ha tråkigt är enligt Bea viktigt för kreativiteten och något som de flesta skulle behöva ha mycket mer av. Hon är uppväxt i en familj där det aldrig fanns planerat aktiviteter för barnen. Det handlade om att följa med och försöka sysselsätta sig själv. Unga idag skulle kanske behöva ha mer tråkigt eftersom tråkigheten tvingar en att själv hitta på saker, resonerar Bea.
Hon jobbar i princip jämt men trivs med det eftersom hon ser sitt jobb som mer lust än plikt, även det finns en hög grad av plikt också som hon tror kan komma från hennes uppväxt i Polen. I Sverige råder det en en tydlig gräns mellan arbete och fritid som säkert kan vara bra men också hämmar kreativitet och produktivitet. Hon möts ofta av en "stackars dig" reaktion när hon berättar hur mycket hon arbetar trots att hon menar att det för henne ofta är mer ansträngande att inte arbeta.
Vårt möte med Bea avrundades med ett försök att enas om en diagnos. Vi kom överens om att Bea Szenfeld är en kreativ person som kan komma på de mest galna idéerna men är i lika hög grad en plikttrogen hantverkare som både vill och kan genomföra dem. Men, hon gör det helst själv.
Bentigo Creative Minds återkommer snart med ett nytt samtal och möte med en kreatör. Tipsa oss gärna om vem du skulle vilja se som gäst med ett mail till bentigo@bentigo.com. Se också till att registrera dig som medlem (kostnadsfritt) på bentigo.com för att säkra din förhandsinbjudan till nästa Creative Minds och andra event.