Summering av SXSW2019: En kunskapsfestival!
SXSW2019 (konferensen) kan bäst summeras som ”en kunskapsfestival”. På agendan stod allt ifrån existentialism till hur demokratin kan renoveras och medborgarna tillåtas vara mer delaktiga. Det var en del cannabis, massor av sparkcyklar och en total avsaknad av hållbarhet.
Efter sex dagar var det så dags att lämna South by Southwest 2019 och Austin – Texas huvudstad och enligt dem själva livemusikens huvudstad (något som märktes tydligt). Alla härliga, hjälpsamma och vänliga människor, både besökare och de som jobbade, blir det starkaste minnet jag tar med mig hem. Om något drar ned betyget var det nog utformningen av seminarier, paneler, event och lokaler där jag förväntat mig att få se och uppleva mycket mer kreativitet.
Det blev över tjugo kunskapsevent, ett gäng trevliga middagar, flera konserter, fester och annat. Min viktigaste spaning är att SXSW är en kunskapsfestival. De flesta jag pratade med bekräftade samma sak och de från Sverige kom i princip alla in på jämförelsen med Almedalsveckan som är mer av en opinions- och åsiktsfestival.
Om marknaden är störst för åsikter eller kunskap vet jag inte. Men, det är nog en fråga alla som planerar event för Almedalsveckan 2019 bör reflektera över – om det man planerar är mest åsiktsevent eller kunskapsevent. Att få lära sig en massa nya saker var i alla fall det publiken vid SXSW uppskattade mest.
Det fanns några saker som stack ut särskilt…
1. Cannabusiness
Legaliseringen av cannabis i flera amerikanska delstater och i andra länder har resulterat i en ny miljardindustri. Det var något också SXSW tagit fasta på och körde i år ett eget spår på det man kallar ”Cannabusiness”. De skriver själva att ”När cannabis blir mer allmänt legaliserad, finns det enorma möjligheter för entreprenörer att hitta finansiering och skapa växande affärer inom en bransch som utvecklas snabbt.”
Cannabis är ännu inte legaliserat i Texas men doften av gräsrök låg ändå tung på många ställen.
2. Eldrivna sparkcyklar - ööööverallt
Det var inte mindre än tre kedjor som hade satsat massivt på att trycka ut sina eldrivna sparkcyklar på Austins gator. Det gällde att se upp när de kom vinglande fram på trottoarerna. Värre blev det framåt kvällen med fyllekörningar och folk som ramlade mitt ute i trafiken. Nästa morgon såg man dem kastade i diken, på broar och lite överallt. Det måste kosta enorma summor att varje morgon hitta, samla ihop, ladda och laga alla sparkcyklar och jag tvivlar på att de kommer är kvar eller tillbaka nästa år.
3. Immersive
Helt klart årets buzzword. Översatt betyder det typ verklighetsnära (om teknik) eller fantastisk (om upplevelser). Kan man tro att det kommer smitta till Sverige och att vi snart får se nyordet ”immersiv” dyka upp lite varstans?
4. (Den totala) avsaknaden av hållbarhet
I Austin hade man papperskorgar för ”landfill” och ”recyclables”. Men, inga system för pant. På de flesta ställen åkte matrester, plast, glas och allt annat i samma säckar. Det fanns inte heller hållbarhet i någon form på schemat. Låt oss hoppas att det blir nästa års trend och kanske likt cannabis kan få ett helt eget spår.
Det fanns också några upplevelser som var särskilt starka…
-
Debbie Millers (programledare för podcasten Design Works, älskade hennes torra lite brittiska humor) intervju med Austin Kleeman
-
De fyra grymma komikerna som pratade om ”How standup-comedy can make you a better marketer”
-
Måndagskvällen i gräset vid House of Scandinavia där bland andra Black Midi och Alphabeat spelade
Den totala summeringen
Om jag ska göra ett försök att hitta essensen i de mer än 7 000 orden av summeringar jag skrivit under veckan blir det detta:
Det handlade en hel del om existensiella frågor – hur vi önskar oberoende men samtidigt vill känna tillhörighet – och våra relationer till allt digitalt. Vi får allt mindre som förblir privat medan det mesta blir allt mer polariserat.
Men, det finns hopp. Vi söker oss tillbaka till fysiska upplevelser. Vi vill inte bara protestera ihop utan också fixa saker tillsammans, när politiken inte längre fungerar. Vi gör det som medborgare och inte aktivister och politiken behöver hitta fler och nya sätt att släppa in medborgarna i politikutvecklingen.
Det autentiska är det nya svarta och det är processen på vägen som ger oss större behållning än det slutliga resultatet. Ljud är mycket mer än bara musik och det råder en ny guldålder för det talade ljudet. Till sist, om du inte är del av din målgrupp behöver du bygga relationer med några som är det och involvera dem i utveckling av både produkter, tjänster och kommunikation.
Om jag har hälsan, pengarna och tiden kommer jag säkert tillbaka nästa år igen. Det var klart värt det.
Jörgen Dyssvold, Herr Omar, Heathrow, London den 15 mars 2019