Det digitala kommer bestå men upplevas i grupp

Att gå tillbaka till rent fysiska möten och event kommer inte vara möjligt. Vi kommer att prioritera fysiskt privat men digitalt i våra professionella liv. De fysiska eventen kommer bli mindre, arrangeras av nya aktörer, tvingas bli bättre, bredare och mer interaktiva. Krogar kan bli lokala hubbar där man ses för att se på live-event tillsammans. De kommer också få en ny marknad med catering och take-away till när vi fortsätter samlas för att uppleva saker digitalt på distans. Det var några av slutsatserna av vårt samtal om hur event och möten kommer påverkas mer långsiktigt av coronapandemin.

iStock-859778864.jpgiStock-859778864.jpg

Hur kommer coronapandemin påverka event och möten på längre sikt?

Stora händelser i livet bidrar till paradigmskiften. Det handlar om att vi börjar värdera och göra andra saker eller göra saker vi gjort tidigare på andra sätt. Coronapandemin har så stor effekt på våra liv att den med största säkerhet kommer leda till ett omfattande paradigmskifte på samhällsnivå.

Det kommer att påverka vad vi prioriterar att lägga tid, energi och pengar på. Vi kommer troligen ändra vad vi konsumerar, i vilken mängd, hur och var vi reser och mycket mer. Att vi under ett antal månader inte kunnat ses fysiskt, göra och uppleva saker tillsammans kommer också påverka event och möten.

Vi presenterade själva ett par spaningar för några veckor sedan om några förändringar vi mest troligt kommer få se när coronapandemin dragit förbi. För att testa våra tankar och fånga in fler organiserade vi ett utforskande samtal i sällskapsspelsformat där en grupp på nio personer möttes digitalt.

Efter att alla fått presentera sig och berätta vad de saknar mest i den tid av isolering vi befinner oss i gav vi oss i kast med dagens första spaning.

Hybridevent

Ett hybridevent är ett event som designats för både en fysiska och digitala deltagare. Det behöver finnas möjlighet för interaktion också för den digitala publiken, alltså inte bara att man direktsänder från eventet. Det kan också handla om att man direktsänder ett event till lokala hubbar dit flera bjuds in för att titta tillsammans, lite som att vi samlas i sportbarer för att titta på fotboll live tillsammans.

Frågan var om vi kommer få se mer hybridevent med möjlighet att delta digitalt i spåren av coronapandemin. En andra fråga var om man kommer kunna börja ta betalt också för digitalt deltagande.

En av deltagarna representerade en myndighet som redan hade genomfört ett hybridevent och det hade fungerat bra. De tar i regel inte betalt för sina event och det var därför inte aktuellt att ta betalt heller för digitalt deltagande. Flera av de andra var nyfikna på formen. En arbetar mycket med en äldre målgrupp och såg svårigheter med teknik som kan vara svår att använda eller som kan strula.

Avgörande att kunna ta betalt också för digitalt deltagande Arrangörer som lever på att bjuda in till event och få betalt behöver göra det också nu, trots att det inte kan ske fysiskt. Det gör att olika aktörer testar nya former och många är också nyfikna på att testa delta. Dock tappar man mycket av magin och upplevelsen när man inte kan mötas och upplever saker tillsammans på samma fysiska plats.

TV har på senare tid också de börjat experimentera med mer interaktion, exempelvis när man i Melodifestivalen kan hjärt-rösta via en app eller spela med i Antikrundan via Duo-appen. En sån upplevelse är ofta till och med bättre framför TV’n än på plats. Därför behöver man nog tänka att man gör TV snarare än event när man gör digitala eller hybridevent.

Den digitala publiken kan vara både ny och större

Vissa har uttryckt en rädsla för att man med hybridevent kan tappa den fysiska publiken som istället blir digital och då betalar mindre eller inte alls. Dock trodde gruppen att man kan få en ny större digital publik, extra intäkter och nå nya målgrupper genom att gå över till hybridevent. Dessutom begränsas man då inte av det fysiska rummets eller budgetens storlek för hur många (digitala) deltagare man kan ta emot.

De som deltar digitalt kommer nog också delta på ett annat sätt, exempelvis vid heldags-event med föreläsningar. Man kommer att hoppa in och ut för att följa det man är mest intresserad av. Vissa kommer att vilja delta fysiskt för att få även de sociala möjligheterna medan andra kommer vara nöjda med att bara följa valda delar på distans.

En konsekvens av coronapandemin kommer nog också bli att man som organisation blir mer selektiv med vilka event man gör. Mycket som tidigare gjordes i form av event kanske istället blir en informationsvideo eller podcast.

En ny gröna vågen i spåren av corona?

Vi presenterade sedan ett påstående som handlade om att det utbud av kultur på distans som nu uppstår kommer bestå och kan leda till en ny gröna vågen i spåren av coronapandemin. Halva gruppen trodde så och andra halvan inte. En deltagare trodde att det är restauranger vi kommer längta till mest och att mötas över en bit mat eller en öl. En annan trodde att andra sätt att delta kommer bestå, att man kan komma vara nöjd med exempelvis att kunna följa en livekonsert på distans om alternativet att resa dit och betala dyrt för boende inte finns.

Vi kommer få se fler föreläsare på distans

Om man ska ha globala konferenser med många talare kommer man nog att framöver ha vissa talare med på distans eller förinspelat. Det känns dåligt för miljön att någon reser till en annan kontinent för att prata i kanske en halvtimme och sedan åka hem.

Det digitala skifte vi ser nu öppnar också nya möjligheter för många. En berättade om sin syster som länge funderat på att börja föreläsa digitalt men inte tagit steget. Nu tvingades hon och kommer nog inte gå tillbaka till bara fysiska föreläsningar efter coronapandemin. Vi blir mer vana vid det och det digitala kommer också kännas mer naturligt.

Vi kom också tillbaka till det med lokala hubbar där man kan mötas för att titta tillsammans på något som sänds live från annan plats. Det skulle kunna finnas fler lokala såna i mindre samhällen där det kan visas allt från TED talks till fotboll eller opera, kanske kombinerat med mat, dryck och musik.

Det lilla är det nya stora

Nästa spaning handlade om att man tidigare lagt mycket krut på några stora event. Däremellan har man haft mindre möten eller event som man investerat lite tid och pangar i. Frågan var om det kommer svänga och om vi kommer få se fler av de mindre eventet, men att de kommer bli mer påkostade än tidigare.

Vi kommer få se fler och nya mikrofestivaler

Ett exempel är en ny trend med mikrofestivaler, där exempelvis en vingård, ett bryggeri eller en butiksgalleria arrangerar en liten festival med lokala artister, mat och dryck. Det är vanligt i USA och andra länder men inte lika vanligt i Sverige ännu.

Gruppen tror att vi kommer få se mer av dessa. En ytterligare aspekt är säkerheten och då inte bara hälsorisker eller risk för smitta, utan också risker för brott, terror och annat. Där är nog känslan att många risker blir mindre när man kör små event istället för stora.

En deltagare berättade att man som myndighet sedan en tid tillbaka velat ordna event i sina egna lokaler. Eftersom ytorna där är begränsade så kommer det bli mindre event men som man kanske genomför oftare än om man skulle göra större och externt. Efter det här kommer de nog bli mixade med både fysisk och digital publik, alltså mindre hybridevent.

En annan berättade att man har ganska breda målgrupper för sina större event. Om man istället skulle göra fler mindre kan de bli mer nischade och anpassade för en mindre och mer snäv målgrupp. Om de dessutom är hybridevent så kan man nå många fler geografiskt och säkert få en ny publik.

Det lilla kan bli det stora genom att bli hybrid

En trodde att det lilla blir det nya stora men också vice versa. Det blir mindre event som blir och känns mer exklusiva för de som deltar fysiskt. De skulle då betala mer än annars. Samtidigt kan man ha en stor digital publik som betalar ett lägre pris. Det skulle medföra att vi får se färre fysiskt stora möten och event överlag.

En var övertygad om att misstänksamheten kommer sitta i länge och göra att det naturligt därför blir mindre möten och event. Det kommer helt enkelt vara svårt att locka en stor fysisk publik. Kanske att yngre kommer vara mer naiva och vara beredda att samlas i större grupper.

Digitalt ger de mer introverta ett större utbud

Ytterligare en hade en spaning om att den tid vi upplever är en tid då de mer introverta eller mindre sociala plötsligt fått möjlighet att delta i en massa saker. Många är inte lockade av att delta i aktiviteter där man är många och förväntas vara sociala. Det talar för att det blir mer hybridevent och förhoppningsvis att både kvaliteten och upplevelsen på det digitala kommer bli mycket bättre.

Vi kommer vara mindre imponerade av det stora

Vi diskuterade också om intresset för att boka eller se de största och dyraste artisterna kommer minska. Många av de stora live-arrangörerna är ganska omoderna och fixerade på att boka de största namnen och arrangera de största festivalerna. Konsumenterna kommer inte vara lika impade av och beredda att betala för detta. Det kommer bli mer fokus på att träffas och upplevelsen vilket talar för fler små festivaler där de som uppträder inte behöver vara lika kända.

Event behöver bli bredare för att locka deltagare

Det behöver också bli bredare. Almedalsveckan kommer behöva erbjuda mycket mer än bara politik och festivaler kommer behöva erbjuda mycket mer än bara musik. Annars kommer man få svårt att locka deltagare och besökare, särskilt de yngre vuxna.

Det innebär dock inte slutet för mega-artisterna. Där kommer det fortfarande att finnas en marknad. Avgörande blir att också de kommer behöva satsa på nya event för en digital publik.

Beredda betala mer för det lilla och mer exklusiva

Vi kommer också vara beredd att betala betydligt mer för det lilla, kanske nästan helt privata. Dessutom kommer vi fortfarande vilja göra och uppleva saker trots begränsningar i möjligheter eller pengar. Det med exempelvis direktsänd opera eller teater på biograf kommer bli mycket större än det varit tidigare. Men kanske att det också kan ske på nya platser, exempelvis visas live på barer och restauranger.

Att kunna maxa upplevelsen på distans blir avgörande

Det svåra kommer bli hur man kan göra tittandet hemma till en större upplevelse. Tekniken är fortfarande begränsad och inte helt stabil. För att kunna ta betalt för digitalt deltagande måste både tekniken och upplevelsen bli betydligt bättre. Det talar nog för att vi kommer få se lokala hubbar där man har bättre teknik och upplevelsen kan bli större tillsammans med andra.

Krogarna kommer sälja mer som catering eller take-away

Vi kommer också vilja uppleva det i kombination med mat och dryck. Det kan vara på krogen men också hemma. Troligen kommer det leda till att krogarna kommer producera betydligt mer catering och take-away än man gjorde före coronapandemin. Vi lär oss just nu att hämta hem mat, även mer fine dining. Den trenden kommer absolut att bestå.

En berättade att de länge funderat på hur man skulle kunna inkludera på ett bättre sätt. Coronapandemin har givit oss eld i baken och vi behöver därför nu snabbt genomföra det vi länge pratat om att vi borde. Vi behöver nya sätt att mäta engagemanget på distans

Det var sedan dags för ett påstående. Det handlade om att det kommer nya sätt att mäta deltagarnas engagemang när de deltar digitalt på distans. Det trodde de flesta.

Idag är det många ”mötesspöken” bland deltagarna i ett digitalt möte, alltså personer som är inloggade men håller på med och har fokus på annat.

Att kunna mäta engagemanget bättre måste komma. Det behövs också mer och bättre interaktion. Då blir deltagarna mer involverade och ”mötesspökena” färre. Kanske att det blir funktioner som exempelvis Netflix har, att sändningen stannar efter en viss tid om man är inaktiv.

Kanske det kommer digitala fribiljetter med reklam

Kanske det också kommer varianter som Spotify, där man kan delta gratis digitalt mot att man går med på att ta del av reklam. Man kan också betala för att slippa reklamen och kanske då istället får ta del av exklusivt extramaterial under reklamavbrotten.

Prioritera fysiskt privat men mer digitalt i det professionella

Nästa spaning handlade om att vi kommer att röra oss tillbaka till lägerelden. Coronapandemin gör att vi inte kan ses. Efter den är förbi kommer vi att vara undernärda på att ses fysiskt och kommer därför lägga mer tid på det än innan.

En trodde att det kommer bli så i det privata. I det professionella kommer man nog vara nöjd med mer digitala och hybridalternativ. En annan menade att vi nog kommer bli mer kräsna och välja vad vi lägger tid på överhuvudtaget. Frågan om man måste ses fysiskt kommer alltid att ligga högt på agendan.

Kommer ställas högre krav på de fysiska mötena och eventen

Vi diskuterade om man också kommer bli mer noggranna med att det ska vara ett utbyte och interaktion när vi samlas fysiskt. Det som är mer information eller envägskommunikation kommer man ställa krav på att det löses utan krav på att ses fysiskt. Om inte vi arrangörer tillgodoser det direkt så kommer vi ganska snart att tvingas göra det.

De som kommer arrangera dåliga fysiska möten och event där deltagarna efteråt upplever att man förlorat värdefull tid kommer att straffas. Det kan påverka det egna varumärket och ryktet på ett negativt sätt. Det gör att vi som arrangerar saker nu tvingas att börja göra möten och event på nya och bättre sätt. Konsumenter kommer att bli mycket mer kräsna och krävande när det kommer till tid och upplevelser i de fysiska aktiviteterna.

Ett par deltagare kom tillbaka till detta med att fysiska och digitala deltagare kommer delta på olika sätt. Antingen väljer man att delta fysiskt för att kunna följa allt och även få det sociala. Eller så deltar man digitalt och kommer då bara följa delar av programmet på distans.

Nya eventarrangörer i spåren av coronapandemin

Dagens sista spaning handlade om nya eventarrangörer. Under coronapandemin har vi fått se mängder av initiativ till och exempel på digitala event. Många av dessa organiseras av privatpersoner eller organisationer som inte arrangerat event tidigare. Kommer dessa att leva vidare och kanske också arrangera fysiska event efter coronapandemin?

Några är trygga med att göra det i det formatet. Det har fötts digitalt och kommer nog därför fortsätta vara digitalt eller i hybridvariant. Att göra större event live kräver mer och annat. Kanske att det kommer göras men då i partnerskap med mer erfarna live-arrangörer.

Vi kommer också få se mer lokala rent ideella initiativ

Vi diskuterade också om vi kommer få se mer lokala och ideellt drivna event, lite som gamla tiders logdans i mindre samhällen. Eller att man samlas och firar midsommar, valborg och annat tillsammans i kvarteret eller det mindre samhället. Det både trodde och hoppas de flesta.

Även de små och mer privata eventen, exempelvis bokcirkeln som just nu måste vara digital, kommer fortsätta vara hybrid eller delvis digitala. Den som är krasslig och hemma kan då fortfarande vara med – digitalt på distans.

Det lokala är det som håller ihop ett samhälle. Efter corona kommer vi nog att få se ett ökat intresse och engagemang för att ordna lokala träffar helt utan intresse att göra ekonomisk vinst på det. Vi kommer nog bli mer ödmjuka och mer engagerade i att själva ordna tillfället att ses, samlas och uppleva saker tillsammans.

Om Bentigo och Eventuellt

Bentigo Eventuellt är en serie samtal i sällskapsspelsformat där vi i grupp utforskar trender som kan komma att påverka event och möten. Bentigo erbjuder öppna workshops och samtal på olika teman och platser. Vem som helst är välkommen att delta i våra mikroevent för att dela erfarenheter och idéer med andra som har samma intressen och passioner. Vi kallar det att kunskapsbonda.

Föregående
Föregående

Det digitala kommer bestå men upplevas i grupp

Nästa
Nästa

Ställ om till digitala möten och event