Nya trendspaningar november 2021

Här kommer en uppdatering av omvärldsspaningar inom event och upplevelsebaserad kommunikation, insamlade och sammanställda av oss på mötes- och kommunikationsbyrån Herr Omar. Den här gången handlar det bland annat om en bio med symfoniorkester, hur Squid Game blivit en middagsupplevelse och om att vi nu lanserar Studio Almedalen.

Vill du prenumerera på våra trendrapporter och omvärldsbevakning? Anmäl dig på herromar.se/trender

Beklagar dröjsmålet! Det har minst sagt varit mycket att göra i Herr Omars verkstad. Förutom att hjälpa gamla och nya kunder med event och möten har vi bland annat jobbat med nya event- och möteskoncept, och olika uppdrag inom upplevelsebaserad kommunikation och förändringsledning. Vi har omvärldsbevakat som aldrig förr (även om vi inte hunnit dela alla spaningar med er) och hållit en hel del föreläsningar och workshops på temat hur man som destination eller region kan framtidssäkra sin besöksnäring, möten och event.

Vi har vuxit till tredubbel storlek och är nu sju medarbetare som står redo för hybridrevolutionen, att bota mötessjukan och andra utmaningar som väntar under året som kommer. Bland annat har vi plockat in en skicklig projektledare och kommunikationsstrateg i Louise Andersson. Hon kommer närmast från Regeringskansliet och har lång erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete från myndigheter och offentliga utredningar.

Här nedanför hittar du ett gäng färska spaningar som kan vara bra att ha koll på. Missa inte heller informationen om Studio Almedalen längre ned. Inför Almedalsveckan 2022 har vi skräddarsytt ett koncept och en arena för dig som vill få ut mesta möjliga kommunikation för en rimlig investering och minimal egen arbetsinsats.

Ödmjukast eder,

Herr Omar

Ps: Följ gärna vårt arbete på LinkedIn. Om du har någon vän eller kollega som du tror också vill ta del av vår omvärldsbevakning får du gärna hänvisa dem till att prenumerera genom sidan herromar.se/trender. Ds.

Månadens huvudspaning: 

Samarbeten i kubik

Kris föder uppenbarligen kärlek. När coronaviruset slog till förändrades verkligheten för oss alla. För några har utmaningarna varit extra stora. Vissa har också lyckats vända utmaningar till möjligheter. Men en trend som sticker ut tydligare än något annat är alla nya och många gånger oväntade samarbeten. 

Ett av de coolare samarbetena vi dykt på är det mellan Tentrr (en slags Airbnb för campingplatser) och ölmärket Michelob Ultra Pure Gold. De teamade upp för att skapa en unik miljö och upplevelse av utomhus och natur.Specialdesignade tält, kuddar och hängmattor var några av inslagen. Det finns på fem platser, som var och en erbjuder aktiviteter som naturguidningar, alpackabondning och kulinariska läckerheter. 

(bild: tentrr.com)

Fler spaningar längre ned och i vår blogg

Nu lanserar vi Studio Almedalen

Vi vill göra det enklare och mer överkomligt för fler att delta i Almedalsveckan. Därför har vi skapat en arena och ett skräddarsytt koncept som maximerar möjligheten att nå ut med sina budskap – både i och bortom Visby. Studio Almedalen är en tillfällig pop-up studio som placeras mitt i Visby och där det är möjligt att hyra in sig per timme. Här kommer vi att varva direktsända studiosamtal som kan följas på plats eller som webbradio på distans. Man kan också titta in och följa vad som händer i studion genom en webbkamera.

Innehållet och vilka som ska medverka hanteras av kunden eller i samarbete med oss. Kort och gott ett enkelt, tryggt, innovativt och prisvärt sätt att delta under Almedalsveckan.

Läs mer på studioalmedalen.se. Där kan du också anmäla dig till någon av våra informationsträffar i december.

Filmupplevelser på andra platser

En annan sak vi fastnat för är hur film och TV är tema för olika typer av upplevelser. Ett exempel är ”Love Actually Live in Concert” som kommer till Stockholm och Waterfront i december. Då får du chansen att att uppleva filmen Love Actually på stor bioduk samtidigt som symfoniorkestern Stockholm Concert Orchestra spelar filmmusiken live.

(bild: stockholmconcertorchestra.com)

Wes Andersons senaste som utställning och café

I London har du kunnat besöka en interaktiv utställning baserad på Wes Andersons senaste film ”The French Dispatch”. Där fick man möjlighet att se miljöer, rekvisita och kläder ur filmen samt att prova på rätter som serverades i filmen på ‘Le Sans Blague Café’.

(Photo Courtesy of Searchlight Pictures. © 2020 Twentieth Century Fox Film Corporation All Rights Reserved)

Teaterpubliken blir brottskumpaner

I London har Netflix-serien ”Money Heist” konverterats till en interaktiv teaterupplevelse där publiken får hjälpa till att planera (fiktiva) rån och undgå diverse säkerhetsarrangemang.

(bild: lacasadepapelexperience.com)

Squid Game som middagsupplevelse

Korean Dinner Party i Soho, London har skapat en middagsupplevelse baserat på succéserien Squid Game. Den innehåller bland annat en ”corndog roulette” där alla vid bordet får en corndog, varav en är extra kryddstark. 

(bild: timeout.com / Joe Howard)

Fiktiva kakor blev riktiga kakor

I TV-serien Ted Lasso förekommer en scen kallad ”Bisquits for the boss” där Ted bjuder sin chef Rebecca på kakor. Inför premiären av andra säsongen av serien bjöd Apple TV+ in Christina Tosi och hennes team på The Milk Bar till att ta fram recept på, baka och sälja kakorna via hemleverans och i deras flaggskeppsrestaurang i New York. 

(bild: Milk Bar)

Tydligen har pandemin också inneburit ett skifte där vi väljer små och oberoende biografer framför de stora kedjebiograferna. Något som bland annat Washington Post rapporterat om.

Snabbspaningar:

Hotellrum på hjul. Renault har inför jubileumet för sin legendariska modell 4L tagit fram ett hotellrum på hjul. Det i samarbete med designern Mathieu Lehanneur.

Ett pop-up-gym för hela människan. Samsung har tillsammans med experten på psykisk hälsa, Katie Piper, öppnat ett pop-up-gym i London. Där finns fyra zoner: Vikt(fria)-zonen, Glädje-rummet, Groove-rummet och Hamburgerbaren, som erbjuder flerfärgade hamburgare, sallader och smoothies.

Nytt sätt att tjäna pengar på sina recept. Foody är en ny tjänst där matkreatörer kan tjäna pengar på sina recept. Den gör det möjligt för användare att köpa recept eller ladda upp sina egna och förvara dem på ett annonsfritt ställe. Man samarbetar också med Michelin-kockar och matbloggare som får möjlighet att tjäna pengar på sina recept och annat innehåll, samtidigt som de bygger relationer med sina fans.

Pop-up-restaurang i igloos. I Londons Southbank Centre arrangeras varje år en julmarknad som är vida känd. Ett nytt (och kanske pandemi-inspirerat) inslag i år blir Jimmy’s Winter Lodge. Längs kajkanten mot Themsen sätter man upp ett gäng genomskinliga igloos som vardera rymmer ett sällskap på upp till 10 personer. Där kan man avnjuta stek på en sten, fondue och andra läckerheter.

Whiskymärke gör TV-serie om kreativitet. Balvenie, ett skotskt whiskymärke, vill gärna associeras med kreativitet och hantverk. Deras senaste drag är att teama upp med Questlove, en amerikansk artist, låtskrivare och DJ. Tillsammans har de skapat TV-serien ”Quest for Craft” i fyra delar och som sänds på Youtube. 

Vill du också bjuda in till trendsättande event?

Herr Omar översätter kommunikation till upplevelser. Det gör vi genom att skapa möten och aktiviteter för alla sinnen och som leder till handling och förändring. Vi gör passiva åskådare till aktiva deltagare, baserat på kunskap om hur människan, hjärnan och lärandet fungerar.

Det senaste året har vi bland annat designat och producerat världens första helt virtuella restaurang under Smaka på Trollhättan, ett scenariobaserat sällskapsspel för Sida samt ett kickoff-event med aktiviteter man kan ta del i på distans för bland andra Roche Diagnostics.

Kontakta oss på 08 - 684 560 00 eller herromar@herromar.com om du vill veta mer eller boka tid för att bolla idéer. Det första samtalet eller mötet är alltid kostnadsfritt.

Copyright © 2021 Herr Omar (Omar & Co AB), All rights reserved.

Föregående
Föregående

Fem steg till mer hållbara event

Nästa
Nästa

Vi måste göra det värt att ses fysiskt