Gästspanare: Antonia Ridderstråle

 

Antonia Ridderstråle

Chief Marketing Officer, Lyyti

Hon är en av gästspanarna som medverkar i Herr Omars trendrapport för 2025, som har tema "gemenskap som brobyggare".

 

Vad inom event och möten överraskade dig mest under 2024?

Hur vår eventdata för 2023 och 2024 i stort sett såg likadan ut, trots att aktiviteter och engagemang per kund ökade. Efter senare års återhämtning förväntade vi oss ett större uppsving, men såg efter analyser att det ekonomiska läget fick större påverkan än väntat. Nu ser vi dock en positiv trend, vilket bådar gott för framtiden.

Vad skulle du önska fick stort genombrott 2025?

Att AI får bredare genomslag genom hela kedjan – från idé till genomförande och uppföljning av event. Det kan effektivisera och förbättra hela processen, men då bör vi undvika att fastna i generiska lösningar. Tekniken nyttjas bäst som stöd och inte något som ersätter den mänskliga faktorn.

Vad i omvärlden tror du får störst påverkan på event och möten 2025?

Ekonomin! Om vi vill att företag ska fortsätta investera i event måste både de och vi kunna bevisa deras värde. En starkare ekonomi kan ge ökade budgetar, vilket gör det lättare att skapa event som blir mer kvalitativa och hållbara. Mätbarhet är avgörande för att visa konkreta resultat och en positiv avkastning på de eventinvesteringar som görs. Mer och bättre data kan få fler ledningsgrupper att se event som strategiska investeringar snarare än kostnader.

Vilka nya beteenden eller behov tror du får påverkan 2025 och framåt?

Deltagare blir mer selektiva med vilka event de deltar i. Det är inget nytt, men vi ser att kraven ökar. För att locka måste event erbjuda innehåll som är personligt, relevant och värt den tidsinvestering som krävs. När utbudet av event är enormt gäller det att sticka ut, vara tydlig med vad deltagare kan förvänta sig och sedan leverera en upplevelse som känns unik och värdefull.

Vad anser du kan bidra till att event och möten kan bli mer minnesvärda och att de bygger starkare gemenskap mellan deltagarna?

Att satsa på event som är mindre i storlek, men mer lokala och personligt anpassade. Det gör det lättare att skräddarsy upplevelser som är optimerade för en viss målgrupp.

Dessutom bör du mäta mer, eftersom det som inte mäts heller inte kan förbättras. Själva analyserar vi resultat från varje event, även de interna, för att kunna förbättra och utveckla dem. Personifiering, smart användning av teknik, ett mer relevant innehåll och ökad mätning. Så lyder mitt recept på event som ger dig högre engagemang och mer bestående intryck.


Föregående
Föregående

Gästspanare: Jennie Persson

Nästa
Nästa

Gästspanare: Aaron Kroon