Månadens trendspaning: Fler varumärken tar ställning i sociala och politiska frågor
Dagens konsumenter är värderingsstyrda. Det innebär att de till skillnad från tidigare generationer av konsumenter, som främst prioriterat pris eller bekvämlighet, belönar varumärken som vill förbättra världen. Edelman Earned Brand Study 2018 visar att detta är ett världsomspännande fenomen.
Människor litar idag mer på företag och varumärken än regeringar och politiker när det kommer till att lösa problem och samhällsutmaningar. I en annan undersökning ansåg 73% av de tillfrågade konsumenterna att företag bör göra mer än att bara erbjuda produkter och tjänster. Enligt Edelman riskerar varumärken och företag som inte vågar ta ställning att förvisas till ett ”No Brand’s Land”.
Starbucks, Pepsi, Airbnb, Unilever, Columbia, Patagonia och Ben & Jerrys är bara några av alla varumärken som idag väljer och vågar ta ställning i sociala eller politiska frågor. En typ av ställningstaganden som man med fördel kan manifestera genom event eller annan form av upplevelsebaserad kommunikation.
Någon som visat exempel på hur det kan gå till är HBO, som för ett par år sedan inledde ett samarbete med Röda Korset i USA. Röda Korset hade sett hur allt färre amerikaner valde att ge blod och ville därför aktivera helt nya blodgivare. Samarbetet och kampanjen som baserades på HBO-serien Game of Thrones fick namnet “Bleed for the Throne”.
Under SXSW (South by Southwest) 2019 bjöd HBO in festivalbesökare till en Game of Thrones-inspirerad värld där man bland annat kunde beskåda den ikoniska järntronen från TV-serien. Efter att ha passerat olika rum med scener och (blödande) karaktärer från tv-serien guidades besökarna in i ett avslutande rum. Där inne möttes man av sjuksköterskor från Röda Korset som stod redo med steriliserade nålar och en vädjan till besökarna om att ge blod.
Alla som ställde upp och gav blod fick en exklusiv t-shirt som hade specialproducerats i en begränsad upplaga. Kampanjen fick stor uppmärksamhet och aktiveringen under SXSW ledde till att man fick in hundratals nya blodgivare.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev Omarish för att se alla månadens trendspaningar inom event och upplevelsebaserad kommunikation.
https://herromar.se/