Samtal i sällskapsspelsformat.
En skola för hipsters
Kvällens första konkreta exempel handlade om Brooklyn Brainery i New York, ofta beskriven som en skola för hipsters. Den grundades av ett par understimulerade lärare som hyrde klassrum som stod tomma på kvällar och helger för att där driva studiecirklar. Medlemmar kan önska vilka kurser de vill gå och rösta på andras förslag. De förslag som får mest röster planerar och genomför man sedan.
Också i Sverige finns det många skolutrymmen som står tomma under vissa timmar och dagar. Lokaler finns också på andra ställen i staden, exempelvis mötesrum på företag och hotell. Flera platser skulle också kunna användas för omvänd utbildning, alltså att man läser eller lyssnar på egen hand och möter sedan andra för att reflektera, diskutera och dela kunskapen med varandra.
Ett exempel på alternativa platser för lärande är Dramaten, som arrangerat en serie kunskapsföreställningar under namnet Performance Lectures. Någon i gruppen presenterade också idén om att ha speciella tunnelbanevagnar som skulle kunna fungera som rum för lärande och kunskapsdelning.
Det skulle finnas många fördelar med fler delade platser för lärande. Gymnasieskolan och vuxenskolan skulle exempelvis kunna ha många samordningsvinster om de hade delade lokaler.
Folkbildningen har blivit institutionaliserad.
Infrastrukturen för lärande och kunskapsdelning finns egentligen redan idag genom studieförbund och liknande. Problemet är bara att folkbildningen har blivit institutionaliserad med mycket byråkrati, krångliga ansökningsförfaranden och andra onödiga trösklar som gör att många inte söker sig dit.
Det finns flera goda exempel på hur man kombinerar lärande med annan verksamhet, exempelvis hos SFI-hantverkstaden Livstycket i Tensta, genom kombinerad språkträning och matlagning hos Yallatrappan i Malmö eller språkträning och cykelmek på Cykelcaféet.
Bildning behöver bli mer av ett individuellt ansvar
Ansvaret för människors lärande har alltmer flyttats över på samhället och institutioner. Men bildning och kunskap behöver bli mer av ett individuellt ansvar. Samhällets och institutionernas fokus bör vara att se till att lärande finns lätt tillgängligt, med låga trösklar och utan diskriminerande behörighetskrav för alla människor som vill bilda eller utbilda sig.
Samhället och demokratin mår bra av bildade medborgare
Under många år har det också utvecklats en instrumentell syn på utbildning och kunskap. Den gängse normen har varit att alla ska få tillgång till en utbildning till ett yrke som gör att fler kan jobba och betala skatt. Men människor behöver också kunskap om samhälle, demokrati, system och strukturer för att kunna bli och agera som goda samhällsmedborgare.
En av deltagarna hade varit på ett event som arrangerades av LärOlika. De samlar människor med olika erfarenheter, perspektiv och utmaningar till kurser där man lär av varandra och skapar nätverk med människor från olika delar av samhället. Det är exempel på ett bra initiativ för att skapa mångfald i lärandet. Som man tidigare diskuterade är det annars ganska homogena grupper som möts vid seminarier, event, studiecirklar och annat.
Skapa mer utrymme för reflektion
Nästa spaning handlade om att hjärnforskarna är eniga om att ny kunskap inte uppstår genom informationsintag, utan först då man tillsammans med andra reflekterar och ska försöka återge vad man uppfattat av informationen man tagit in. Trots det fokuserar nästan all utbildning till största del på intankningen och väldigt lite på uttankningen.
Det här ser man också vid konferenser där tiden för att ställa frågor, diskutera och reflektera, inne i eller utanför mötesrummet, ges minimalt med programtid. Istället försöker man klämma in så mycket information som det bara är möjligt.
Hjärnan, hjärtat och handen behöver vara med
En deltagare berättade att man behöver få med hjärnan, hjärtat och handen i utbildningen. Det gjorde man vid ett event i Ukraina nyligen och där temat var tillit. Där fick deltagarna först prova på tillit genom att med ögonbindel i par mata varandra med olika saker. Sedan fick de beskriva hur de upplevde tillit med hjälp av bilder och symboler. Först därefter startade den teoretiska genomgången av hur tillit fungerar.
Vi har de senaste årtiondena fått enormt mycket ny kunskap om hur hjärnan och lärandet fungerar. Trots det är det mesta av undervisning och utbildning organiserad på samma sätt som för femtio eller hundra år sedan. Det håller inte. Vi behöver hitta nya sätt att organisera detta på och samtidigt göra undervisningen mer levande.
En viktig del av lärandet är också det som man kallar validering. Validering handlar om att man får redovisa vad man lärt sig för att få bekräftelse på om man förstått det rätt eller för att sprida kunskapen vidare. Idag saknas både platser och situationer för att utöva validering av kunskaper.
Vi behöver av en ny typ av lägereld att samlas kring
Vi har under årtusenden samlats vid lägerelden för att berätta historier för varandra och på så sätt dela kunskap och erfarenheter över generationsgränser. Radion och tv:n ersatte så småningom lägerelden och idag saknar vi forum där vi möts över generationsgränserna. Gruppen diskuterade hur man skulle kunna skapa en ny typ av lägereld att samlas kring.
När vi möts fysiskt visar vi större respekt för varandra. På internet blir det snabbt en tävling om vem som har rätt. Men när vi möts är vi mer öppna, nyfikna och benägna att lära av varandra. Det vinner alla på. Mer information leder alltid till ökad kunskap som i sin tur leder till högre bildning.
Flera museer har under senare åren utvecklat sin verksamhet till att vara mer involverande. Det genom att man får prova på eller diskutera saker, kan fördjupa sig på det man är mest intresserad av och annat.