Därför slösar vi så mycket tid på dåliga möten
Möten tar upp en stor del av vår arbetstid. Trots att mycket av den tiden känns som överflödig eller ineffektivt använd, så fortsätter vi att både bjuda in till och delta i möten som inte blir särskilt meningsfulla. Varför blir det så?
I den här artikeln tittar vi på en rad psykologiska tankefällor som bidrar till att vi fortsätter hålla fast vid mötesrutiner som vi egentligen vet är dåliga. Men genom att känna till fällorna kan vi bli bättre på att hantera möten och göra dem mer effektiva.
Missa inte vårt kostnadsfria webbinarium på temat "Psykologin bakom alla meningslösa möten" – den 25 sep 08.30 – Se info längst ned på denna sida –
Missa inte vårt kostnadsfria webbinarium på temat "Psykologin bakom alla meningslösa möten" – den 25 sep 08.30 – Se info längst ned på denna sida –
Den mänskliga hjärnan fastnar ibland i vanor och mönster av bara farten. När det handlar om möten påverkas vi av en rad psykologiska fällor som bidrar till att vi fortsätter med dåliga tanke- och arbetssätt. Här presenterar vi några av dessa.
Vi söker bekräftelse på våra föreställningar
En vanlig fälla är att vi ser det vi förväntar oss. Om vi exempelvis går till ett möte och tror att det kommer bli tråkigt eller onödigt, så försöker vi hitta bevis för att det också är så. Detta trots att mötet kanske har inslag som är både bra och värdefulla. Det här bidrar till att många fortsätter tänka att möten är slöseri med tid, trots att de egentligen har stor nytta av dem.
Grupptryck får oss att gå på dåliga möten
Många av oss går på möten vi egentligen vet är onödiga. Det beror ofta på att vi inte vågar säga nej. Ibland för att vi inte tror det är tillåtet. Andra gånger för att vi inte vill vara den som går emot gruppen. Särskilt inte om det är chefen som bjudit in. På grund av det här fenomenet deltar vi i många möten som vi helst hade sluppit. Helt enkelt för att vi vill passa in.
Vi är rädda för att missa något viktigt
Vi människor ogillar att förlora mer än vad vi gillar att vinna. När det kommer till möten medför det att vi hellre går på ett dåligt möte än tar risken att missa något viktigt. Vi är helt enkelt rädda för att om vi slutar med vissa möten eller inslag i dessa kan något värdefullt gå förlorat. Detta trots att vi egentligen vet att de inte ger så mycket.
Vi fortsätter eftersom vi redan har börjat
En annan fälla är att vi inte vill erkänna att vi investerat i något som inte fungerar. När vi redan har börjat planera och lägga ner en mängd tid på ett möte blir det svårare att avbryta och erkänna att det kanske inte var nödvändigt. Därför fortsätter vi med att genomföra mötet – trots att vi känner att det kanske inte kommer bli så meningsfullt. Pratar vi om ett specifikt möte eller ett återkommande möte? Nu är det en mix – om jag läser rätt.
Vi tror att vi är bättre än vad vi är
Många tror också att de kan hålla bra möten utan att behöva lägga ned särskilt mycket tid och energi på att planera dem. Man tänker kanske att man kan improvisera eller att ”det löser sig nog under mötet”. Den här övertron på den egna förmågan gör att många inte förbereder sina möten ordentligt och att dessa därför blir både otydliga och ineffektiva.
Fem enkla tips för bättre möten:
Tacka nej till ett möte om det inte känns viktigt.
Se till att det finns en tydlig agenda för varje möte.
Våga säga ifrån när du upplever att möteskulturen är ineffektiv.
Förbered dig ordentligt, så du kan bidra till mer effektiva diskussioner.
Följ alltid upp mötet direkt efteråt och fundera på vad som kunde gjorts bättre.