MMM-metoden hjälper dig skapa smakfull kommunikation
Kommunikation i för stora mängder riskerar att göra mottagare övermätta.
Att jämföra information och kommunikation med mat är inte bara användbart utan också tankeväckande. Precis som en välkomponerad måltid kan väcka aptit och skapa minnesvärda upplevelser kan en genomtänkt presentation engagera, nå fram och lämna ett bestående intryck.
För att hjälpa dig med detta har vi utvecklat MMM-metoden. Den är ett verktyg för att planera och skapa effektiv informations- och kunskapsöverföring som inspirerar till handling och ger varaktig kunskap.
Om du precis som vi konsumerade film och tv under 80-talet minns du kanske Mr. Creosote, en oförglömlig karaktär från Monty Pythons film Meningen med livet. I en legendarisk scen besöker han en lyxrestaurang och serveras en överdådig festmåltid. Trots att han redan är proppmätt fortsätter han att vräka i sig de enorma mängder mat och dryck som serveras. När servitören till slut erbjuder honom en sista liten mintkaka säger han nej – men ger efter ihärdigt trugande till sist ändå efter. Ögonblicket då han sväljer kakan blir ödesdigert: han exploderar, bokstavligen.
Den här överdrivna scenen är både absurd och minnesvärd men innehåller också ett viktigt budskap. Det finns en fara med att övermätta någon och det gäller vare sig det handlar om mat eller information. Precis som kroppen har en gräns för hur mycket den kan hantera har också våra sinnen och vår hjärna sina begränsningar. Att överösa en publik med för mycket information riskerar att skapa förvirring och trötthet. Då det inträffar kan också de mest centrala budskapen gå förlorade. Men med rätt balans och struktur kan du undvika att det händer och då kan MMM-metoden vara till din hjälp.
Med MMM-metoden skapar du effektiv kommunikation genom att se på den som mat, menyer och måltider
MMM-metoden ger dig en strategi för att skapa kommunikation och information som verkligen når fram och engagerar. Genom att jämställa kommunikation med kulinariska upplevelser kan du bli bättre på att planera, laga till och servera dina viktiga och värdefulla budskap.
Maten (budskapen och formen):
Känn din publik och anpassa dina ingredienser
Precis som kocken behöver ha koll på sina gästers smakpreferenser bör kommunikatören känna sin målgrupps behov och förväntningar. Genom att anpassa innehållet efter deras intressen och kunskapsnivå ökar chansen att de budskap som förmedlas både tas emot och vidare.
Menyn (innehållet):
Strukturera dina budskap och skapa en lockande meny
En meny ger en måltid struktur. På samma sätt bör exempelvis en presentation ha en tydlig dramaturgi, med en engagerande inledning, några tydliga huvudpunkter och en minnesvärd avslutning. En god struktur hjälper publiken att följa med och förstå vilka budskap som är särskilt viktiga.
Skapa också variation genom att sätta ihop en mångsidig meny. Om du ska göra en presentation kan du ta hjälp av visuella hjälpmedel, lägga in inslag av små berättelser och interaktiva inslag – som att låta din publik få rösta mellan x och y genom handuppräckning. Genom variation bidrar du till att hålla publiken engagerad och underlättar deras inlärning.
Måltiden (genomförandet):
Dela upp informationen i lagom stora portioner så du undviker att skapa övermättnad
Lägg in tid för reflektion och andra aktiviteter som ger mottagarna chans att smälta varje del innan du serverar nya portioner. Då undviker du att överbelasta dina mottagare och hjälper dem att behålla fokus.
Glöm inte heller att duka för framgång genom att skapa en inbjudande atmosfär. Precis som miljön i en restaurang har stor påverkan på gästernas upplevelse kan den kontext du serverar din kommunikation i få stor inverkan på hur den tas emot och in. Se till att platsen är välkomnande, att eventuella hjälpmedel fungerar och att du själv är förberedd och trygg i din roll.
Packa inte resväskan full
Det sägs att vägen till en annans hjärta går genom magen. Ordspråket antyder att du kan vinna någons uppskattning och kärlek genom att bjuda på mat. Men då handlar det om god mat snarare än mycket. Hur maten ser ut, doftar, smakar och kanske med vem man avnjuter en måltid är viktigare än mängden. Vi bör tänka på samma sätt när det gäller hur vi serverar vår information. Det handlar om budskap men också innehåll och presentation. För om vi gör det så ökar chansen att budskapen når fram till hjärnan – genom att först ta en väg genom mottagarens hjärta och sinne.
Det kan också vara som så att alla inte är lika roade av matlagning, eller har förutsättningar att kunna bli skicklig på det. På samma sätt kan det vara med kommunikation. Då kan det vara en bra idé att ta hjälp. Särskilt om måltiden, tillfället eller gästerna är något alldeles extra.
Genom att börja se på information och kommunikation som mat, menyer och måltider kan vi göra den mer engagerande och effektiv. Först att förstå och anpassa oss efter mottagarnas behov. Därefter noggrant välja ut rätt information och budskap samt strukturera dem. När du gjort det kan du slutligen också leverera den på ett sätt som tilltalar mottagarna. Då kan dina kommunikationsinsatser bli riktigt framgångsrika. Lycka till med det.
Vill du veta mer?
Detta är ett av flera teman vi tar upp under det webbinarium om Hybridevent 2.0 som Herr Omar arrangerar tillsammans med Lyyti och Studio S19 den 26 november. Där får du också många fler tips på hur du kan ta dina hybrida event till nästa nivå!