Omarish #1 2022

Ett nytt år har börjat, dock inte riktigt på det sätt som vi och många med oss hade hoppats på. Men om det är något som vi alla blivit experter på nu, efter snart två år med undantag i vardagen, så är det att laga efter läge. På Herr Omar gör vi det bland annat genom att hjälpa kunder att ställa om sina planerade fysiska kickoffer till varianter för deltagare på distans. 

En annan nyhet är att Herr Omar fått en helt ny webbplats dit vi också flyttat över våra färdigpaketerade aktiviteter som du hittar under rubriken Bazar. Där kommer vi att fylla på med nya aktiviteter under de kommande veckorna. Att vi nu slår ihop Herr Omar och Bentigo handlar om att vi inte längre tycker det är vettigt att göra skillnad på fysiska och digitala aktiviteter. Istället pratar vi om event – med deltagare på plats, på distans eller båda i kombination. Behoven av att få göra och uppleva saker tillsammans med andra är dock desamma – oavsett om kroppen råkar befinna sig hemma, på kontoret eller i en konferenslokal. 

Vi jobbar också vidare med att hålla koll på vår omvärld och utifrån det skaffa oss en ännu bättre bild av vad som händer med event och möten, nu när pandemin snart är över. Du får några färska spaningar här och nu. Sen får du gärna notera datumet 17 februari. Då släpper vi årets stora trendrapport. Vi återkommer ett par veckor med mer information om det.


Coronaläget för möten och event

Det finns mycket som pekar på att vi i Sverige nu är inne i den sista pandemivågen. Covid kommer att finnas kvar men då som en endemi bland andra, exempelvis säsongsinfluensan. Det finns flera skäl till att vi äntligen vågar vara positiva till att slutet på pandemin är nära.

Mycket tyder på att coronaviruset i och med omikron har muterat till en mildare variant. Nära 90 procent av befolkningen (+12 år) har valt att vaccinera sig. Viruset trivs också sämre i det vårväder som snart nalkas. Det är dessutom allt fler experter som lyfter fram att fortsatta restriktioner nu börjar påverka människors hälsa mer negativt än sjukdomen i sig

Därför arbetar vi själva efter hypotesen att de flesta restriktionerna kommer att lyftas bort stegvis fram till i början på mars. Den 10 mars har det gått två år från att de första restriktionerna infördes och vi alla fick ställa om både företag och liv på bara några veckor. 

Så hur ska du då tänka kring event och möten under våren? 
Här är vårt förslag på strategi, utifrån vad vi vet idag.

  • Januari – februari: Nästan uteslutande medverkan och deltagande på distans.

  • Mars: Möjlighet att samla mindre grupper, exempelvis i en studio.

  • April – juni: Återgång till möten med fysiska deltagare, dock med försiktighetsåtgärder (avstånd, extra luftigt, hygien etc.).


Boom för prenumerationstjänster

Det experimenteras friskt med nya affärsmodeller nu. En av de mer populära är olika typer av abonnemang och prenumerationer. En stor fördel med den är att man skaffar sig en fast och förutsägbar bas av kunder och intäkter.

I USA har Taco Bell lanserat ett ”Taco Lovers Pass” som ger prenumeranter en rabatterad taco ($10) per dag under 30 dagar. Passet köper kunden genom deras app där det är möjligt att beställa sina tacos till det rabatterade priset.

Ett annat exempel är Michelinrestaurangen Quince i San Fransisco som snabbt sålde slut på sina nya medlemskap, trots att de kostade $5000 per år. De inkluderar $1000 i middagsbudget, en matbox per kvartal som är fylld med specialprodukter som egenproducerad chili, olivolja och vinäger. De erbjuder också exklusiva medlemsevenemang som äppelplockning, ciderpressning, biodling och osttillverkningskurs – på eller i närheten av deras egen gård.


Kickoff på distans. Går det? Javisst!

Att skapa gemenskap trots att vi inte kan samlas fysiskt är en utmaning. Men det går. Och det går till och med jättebra. Nu har Coronapandemin valt att stanna ett tag till – och detta samtidigt som vi alla längtar efter att ses igen. Därför vill vi slå ett slag för våra Kickoffer på distans. Ett enkelt sätt att skapa gemenskap i gruppen trots att vi sitter på olika platser. 

Läs mer i vår senaste inspirationsartikel


Boende på unika platser

En annan spaning är att trenden med att erbjuda boende på annorlunda och unika platser fortsätter. Ibland är det butiker, museer och andra som startar sitt eget Airbnb. Andra gånger är det i form av hela hotell som blir tillfälligt temabaserade eller som skapat mer permanenta egna temarum.

Pairi Daiza är ett zoo, flera år utsett till Europas bästa, med en botanisk trädgård som du hittar i Belgiska Vallonien. En av de mest intressanta sakerna med Pairi Daiza är att det också är en resort. De har olika typer av boende inbyggda i djurparkens olika avdelningar som ger dig närkontakt, antingen öga mot öga eller ovanifrån, med några av parkens alla djur.

I Polen har designstudion Znamy räddat ett gäng pensionerade lastbilssläp från skroten. Efter att ha byggt om och lyxinrett dem har de nu lanserat vad de kallar den första helt mobila hotellkedjan, med hotellrum som kan dyka upp där du önskar dem. Den nya kedjan har fått namnet Good Spot.

Ett tredje exempel är BnA Art Hotel i Tokyo, som har rum producerade av olika konstnärer. Designen för rummet är färdig med enkla vita väggar, synliga betongbjälkar och en loftsäng. Arkitekterna har försökt skapa en miljö som beter sig som en målning samtidigt som den är funktionell. Den stora vita sängen fungerar både som en duk och en plats för vila. Rummet är i övrigt inrett med abstrakta objekt som gör det till en konstutställning. En del av intäkterna som rummet ger tillfaller konstnären som designat rummet.


Färdigpaketerade aktiviteter.

I vår Bazar erbjuder vi allt ifrån workshops och föreläsningar till fika, matlagning eller pianobar på distans. Allt är färdigpaketerat, klimatsmart och körklart för leverans till era kunder eller medarbetare. Aktiviteterna kan genomföras fristående eller som inslag i exempelvis en kickoff.

Se hela sortimentet i Herr Omars Bazar


TV-serier och film blir upplevelsebaserad kommunikation

Vår tredje spaning handlar om att event blir alltmer vanligt som verktyg för att marknadsföra eller förlänga upplevelserna av olika filmer och tv-serier.

Också här går några på spåret med unika boenden. Sarah Jessica Parker, eller snarare Carrie Bradshaw i Sex and the City, blev i november värd för ett nytt Airbnb-boende. För $23 kunde fans bo en natt i hennes ikoniska New York-våning. I priset ingick en personlig videohälsning från Bradshaw, Cosmopolitans, möjlighet att prova kläder från serien i hennes Walk In Closet, en styling och fotografering och en brunch på en av hennes favoritrestauranger.

Inför premiären av den senaste Spider Man-filmen lät Goodby Silverstein & Partners och Sony Pictures bygga upp en fiktiv tidningskiosk på Upper East Sidei New York. Där kunde förbipasserande ta ett nummer av The Daily Bugle, den fiktiva tabloiden känd från tidigare filmer, med en framsida som deklarerade Spider Man som samhällets fiende #1. I tidningen fanns, förutom artiklar, också annonser för försäkringsbolaget Liberty Mutual som var med och finansierade det hela.


Vi tänker revolutionera i Almedalen.

Efter att ha närvarat under Almedalsveckan i flera år kände vi att det behövdes förnyelse. Resultatet blev en lösning vi kallar Studio Almedalen. Studio Almedalen är en pop-up-studio i Visby. Där kommer vi att producera intressanta möten och samtal. Välkommen på informationsträff 26/1 09.00 eller 3/2 09.00.

Läs mer på studioalmedalen.se


Bonusspaning

Taste the Scene är ett nytt unikt koncept som förenar upplevelser av mat och film. Det är stjärnkocken Mathias Dahlgren och kocken Oskar Pettersson (de har arbetat tillsammans i över 14 år), som tillsammans med eventmakaren Malin Berggren Lundell har skapat det unika konceptet. 

Genom Taste the Scene kan den mat- och filmintresserade beställa hem en utvald film från SF Anytime tillsammans med en kurerad avsmakningsmeny med nio rätter i kanapéstorlek samt några alkoholfria drycker. Allt är gastronomiskt tolkat efter olika scener i filmen. Under tiden som deltagare tittar på filmen får de information om när det är dags att smaka på de olika rätterna och dryckerna. Allt skapat för att förstärka filmupplevelsen.

Föregående
Föregående

Ett gott samtal kräver skickliga lyssnare

Nästa
Nästa

Kickoff på distans. Går det? Javisst!