Så skapar du gruppupplevelser!
Att gå på bio eller teater ger en större upplevelse än att se samma sak hemma, mycket tack vare atmosfären och publikens reaktioner. Skratt och applåder är exempel på hur vi kommunicerar i grupp. Att ta hänsyn till den dynamiken är lika viktig vid möten och event som medarbetardagar och chefsdagar. Men ofta glöms betydelsen av rummet och de andra deltagarna bort när man designar aktiviteter och upplevelser för dessa. I den här artikeln ska vi fördjupa oss i detta.
Det handlar om att designa upplevelser!
När vi håller workshops i upplevelsedesign går vi igenom att det krävs tre saker för att något ska bli en minnesvärd upplevelse: en kontext eller miljö, några personer, och en aktivitet eller händelse. När alla tre hänger ihop och förstärker varandra kan det uppstå ljuv musik och ibland ett känslomässigt fyrverkeri. Det gör dem till upplevelser man kanske minns livet ut.
Men vilka ”andra” har då betydelse?
Att besöka samma teaterföreställning två gånger kan upplevas helt olika. Det beror på att publikens energi, känslor och reaktioner påverkar föreställningen. På samma sätt kan deltagarmixen ha stor betydelse också vid möten och event, där vilka deltagarna är kan påverka resultatet lika mycket som vilka som står på scenen. Se till att dra nytta av det.
Vad händer i kroppen när vi upplever saker tillsammans?
När vi upplever saker tillsammans frisätts ”kärlekshormonet” oxytocin i kroppen. Det ger en känsla av tillit och samhörighet. Samtidigt ökar endorfinnivåerna, som ger en känsla av lycka. Upplevelser i grupp kan också minska stress, eftersom de sänker nivåerna av stresshormonet kortisol. Alla de här biologiska reaktionerna förstärker tillsammans de sociala banden och stärker gruppkänslan deltagarna emellan.
Fem tips för hur du skapar minnesvärda upplevelser i grupp!
Se inte dina deltagare som statister!
I möten, konferenser och event bör deltagarna inte reduceras till passiva åhörare, eller informationsmottagare i stolsrader. Genom att skapa interaktiva aktiviteter och innehåll som uppmuntrar till både spontana och planerade reaktioner, förstärks den gemensamma upplevelsen. Den typen av inslag kan förvandla ditt event till en riktigt minnesvärd händelse.
Upplevelser i grupp kan också ske på distans!
De flesta glömmer att man kan ge människor möjlighet att uppleva ett möte eller event som en grupp – också på distans. Vi har i flera event erbjudit och sålt mängder av gruppbiljetter, där man kan delta upp till tio personer och följa eventet tillsammans på distans. Gruppen kan till exempel samlas i ett mötesrum på jobbet.
Ibland är nyttan bara att trigga en reaktion eller handling!
Vi jobbar mycket med att väva in frågor eller påståenden som publiken får reagera på med handuppräckning eller röstkort vi delat ut. Det handlar ofta om retoriska frågor med självklara svar. Ibland uppmanar vi till en applåd eller har skrivit in ett skämt i en talares manus. Det gör vi för att på så sätt skapa en tvåvägskommunikation mellan scenen och publiken.
Bryt mot manuskriptet!
Att göra något på ett sätt som publiken eller deltagarna inte förväntar sig är ett utmärkt sätt att skapa minnesvärda upplevelser. Det kan vara allt ifrån att visa roliga videoklipp eller köra ett godisregn från scenen, till att hålla en presentation där du visar upp saker istället för bilder. Kommunicera gärna på sätt som berör alla sinnen.
Låt dem upptäcka att de är mer lika än de tror!
I videon "All That We Share" från TV2 uppmanas danskar från olika samhällsgrupper att omgruppera sig efter gemensamma erfarenheter, istället för typiska etiketter. Det visar på oväntade gemenskaper och bryter ner förutfattade meningar. Du kan använda samma metod på dina event. Låt deltagarna identifiera sig med olika kategorier genom att räcka upp handen eller ställa sig upp.
Till sist: ett par boktips för dig som vill få mer inspiration i ämnet!
Sex substanser som förändrar ditt liv, av David J.P. Phillips
The Power of Moments, av Dan Heath och Chip Heath