Vad kan vi lära oss av Taylor Swift?

Det blev tre galna dygn i Stockholm då 180 000 Swifties (den hängivna fanbasen till artisten Taylor Swift) intog staden – som snabbt förvandlades till "Swiftholm". Fansen kärleksbombade både staden och varandra med vänskapsarmband, sånger och en entusiasm som upplevdes som oändlig. Efter konserterna lät Taylor Swift meddela att hon alltid kommer att inkludera Stockholm i sina kommande turnéer, rörd av den otroliga kärleken och stödet hon mottog.


Taylor Swift har blivit något av en mästare på att skapa en stark och engagerad bas av fans och hennes senaste turné är inget undantag. Det finns många innovativa och inspirerande element i hennes turné och under hennes konserter, som vi eventarrangörer kan lära oss eller inspireras av. Det för att kunna skapa fler oförglömliga upplevelser och bygga stark gemenskap mellan deltagarna.

Vänskapsarmband skapar delaktighet

En av de starkaste trenderna som har uppstått under Taylor Swifts turné är utbytet av vänskapsarmband bland fansen. Armbanden är gjorda med färgglada pärlor med låttitlar och textrader från Swifts låtar. Inspirerat av Mardi Gras-halsband (färgglada pärlhalsband som traditionellt kastas ut till publiken under karnevalfirandet i New Orleans, som en symbol för festlighet och gemenskap) har Swifties i mängder skapat och bytt eller delat sina handgjorda armband. Detta för att sprida kärlek och glädje till andra fans, men också till säkerhetsvakter och personal.

Som eventarrangörer kan vi ta initiativ till liknande aktiviteter, som bidrar till interaktion och vänlighet deltagarna emellan. Det kan i sin tur stärka gemenskapen och bidra till en atmosfär som blir starkt minnesvärd.

Dressalong är det nya singalong

Trenden "dressalong" har blivit en viktig del av Taylor Swifts konserter, där många Swifties försöker återskapa olika outfits som Taylor har burit genom åren. Det kan inkludera allt från hennes ikoniska scenkläder till mer avslappnade, vardagliga utstyrslar. Fansen lägger mycket tid, pengar och ansträngning på att noggrant hitta eller tillverka sina kläder, vilket bidrar till en färgstark och kreativ atmosfär under konserterna. Den här trenden förstärker känslan av gemenskap och delaktighet, då fansen inte bara delar sin kärlek till Taylor Swifts musik utan också hennes stil. Det gör också varje konsert till en visuell hyllning till hennes karriär.

Radiostyrda armband gör publiken till del av ljusshowen

Ett annat imponerande inslag är användningen av radiostyrda armband som delas ut till besökarna innan konserten. Dessa lyser upp i olika färger och synkroniseras med musiken och ljusshowen, vilket gör hela publiken till en del av föreställningen. Det skapar en känsla av samhörighet och delaktighet som är svår att åstadkomma.

Genom att integrera tekniska innovationer som på olika sätt kan engagera publiken kan vi som arrangörer höja nivån på våra event. Detta för att göra dem mer interaktiva och inkluderande.

Ritualer bygger gemenskap

Taylor Swift har lyckats skapa starka ritualer bland sina fans. Det handlar om allt från hur de sjunger med i låtarna till att de bär specifika kläder eller accessoarer som visar deras tillhörighet och stöd. Alla dessa ritualer skapar en känsla av tillhörighet och identitet mellan alla Swifties.

Som eventarrangörer kan vi åstadkomma liknande effekter genom att skapa och uppmuntra till egna ritualer, som kan bidra till att deltagarna känner sig som en del av något större.

Konsten att skapa en känsla av tillhörighet

Att bygga en känsla av tillhörighet och samhörighet är kärnan i vad som gör Taylor Swifts turné så framgångsrik. Genom att fokusera på att skapa meningsfulla upplevelser, uppmuntra till interaktion samt använda innovativ teknik kan vi själva skapa event som inte bara blir minnesvärda utan också bygger en stark gemenskap. Genom att lära oss av Taylor Swifts framgångar kan vi ta våra egna event till en helt ny nivå och skapa oförglömliga upplevelser för våra deltagare.

Föregående
Föregående

Omarish vecka 21

Nästa
Nästa

Så skapar du hjärnsmart information