2021 får de digitala deltagarna armar och ben

2021 får de digitala deltagarna armar och ben

Trots att vi hoppades på motsatsen har pandemin gått in i en andra våg. Vi lider brist på ljus i dubbel bemärkelse. Om ett halvår kommer vi mest troligt att kunna mötas fysiskt igen, åtminstone i något hundratal. Men det blir i en helt annan värld än den vi upplevde före pandemin. Det är därför klokt att börja fundera över hur det nya normala kommer se ut, och hur vi kan anpassa både oss själva och våra verksamheter efter det.

Pandemin har inte bara varit negativ för event och möten. Innan jag går in på vad jag menar med det så vill jag göra klart att jag pratar om event och möten som aktiviteter, inte om den näring som är beroende av att de kan äga rum. För alla som lever på att leverera till event och möten har pandemin i stort sett bara haft negativa konsekvenser.

Men för aktiviteterna i sig och för de som deltar i dem har coronakrisen bidragit till flera positiva saker. De digitala alternativen har blivit mer tillgängliga och bidrar till ökad demokrati när fler får chansen att delta. Det minskade resandet har också haft positiva klimateffekter.

Innehåll i event och möten har också blivit mer cirkulärt. Det handlar om att det oftare spelas in, sparas, och används igen, under andra event eller görs tillgängligt för eftertittning. Men mest av allt har pandemin påverkat formen och längden på alla möten. Plötsligt inser (nästan) alla att man måste skapa innehåll och aktiviteter som intresserar deltagarna till den grad att de stannar kvar, trots att dörren ut bara är ett musklick bort.

Ett paradigmskifte

När vi personligen drabbas av och överlever en svår sjukdom, förlorar någon eller något blir det ofta vad man kallar ett paradigmskifte. Samma sak händer för oss som samhälle och kollektiv när vi går igenom en svår kris tillsammans, exempelvis ett krig, en djup lågkonjunktur eller som nu, en pandemi.

Under ett paradigmskifte förändrar vi våra liv. Vi funderar över vad som ger värde på riktigt, vad vi vill lägga tid på, och hur vi vill spendera de pengar vi tjänar. Det har pågått snart ett år nu och kommer få större och mer långsiktig påverkan på event, möten och annat än vad pandemin i sig har haft.

Ett avbrott som förändrat beteenden och värderingar

Vi kan mest troligt nu se fram emot en vår och sommar där smittspridningen, tack vare vaccin och bättre väder, kommer minska rejält eller upphöra helt. Det är många som ser fram emot att allt ska bli som vanligt igen. Men om man med ”som vanligt” tänker sig att livet och samhället ska bli som det var före pandemin får man nog förbereda sig på att bli besviken.

Många av de nya beteenden och värderingar vi skaffat oss under pandemin kommer vi vilja behålla. Mest troligt kommer vi exempelvis inte att gå tillbaka till alla långa och många möten. Inte heller de onödiga affärsresor där vi tvingades vara borta från familjen och lägga flera arbetsdagar bara på att transportera oss.

Det är därför klokt att redan nu fundera över hur det nya normala kommer se ut, och hur man kan anpassa sig själv och sin verksamhet efter det.

Digitalisering i expressfart

Det som skett under pandemin är att event och möten har digitaliserats i expressfart. För ett år sedan var det få av oss som hade erfarenhet av videomöten. Idag känns det naturligt för de flesta att koppla upp sig mot kollegor och andra via Zoom, Teams och andra plattformar.

Den höga efterfrågan på videomöten har lett till att mängder av nya plattformar, verktyg och tekniska prylar lanseras i snabb takt. Många av dessa är dessutom både smarta, lätta och roliga att använda.

Vi gör samma saker som innan, men på nya sätt

När en bransch, sektor eller näring digitaliseras så ritas kartan om rätt ordentligt. Digitalisering handlar inte om att konsumenter och kunder slutar göra saker. De börjar bara göra gamla saker på nya sätt, för att nya digitala plattformar och verktyg gör det möjligt.

Se på musikindustrin. Vi upphörde nästan helt att köpa skivor men fortsatte konsumera musik i samma eller högre grad än tidigare. Plötsligt såldes låtarna i ett annat format än tiopack (då trots att man egentligen bara ville ha en eller två). Till en början kunde låtar köpas styckevis. Senare fick vi möjlighet att prenumerera på musik.

Att ha musiken tillgänglig – oavsett vilken, var och när – var mer attraktivt än att äga en skivsamling man kunde visa upp. På bara några år digitaliserades musikindustrin - produktion, distribution, aktörer, affärsmodeller och annat. Kartan ritades om. Samma sak kommer vi nu få se hända inom event- och mötesindustrin.

Det som sker var väntat, men går i en snabbare takt

Redan för fyra år sedan pratade vi om hybridevent, satellitmöten och annat i vår trendrapport. Allt som sker nu har kunnat förutses. Däremot kunde ingen förutspå den pandemi och coronakris som nu drabbat oss. Den fungerar dock bara som en katalysator för den digitalisering och annan utveckling som ändå skulle ha kommit, men då några år senare.

Tre saker att se fram emot 2021

Det är dags att summera event- och mötesåret 2020, ett år som varit enormt prövande för de flesta. Under julledigheten är det dags för oss på Herr Omar att sammanställa nästa års trendrapport. Under 2021 kommer vi åter att kunna mötas fysiskt i åtminstone något hundratal. Mest troligt får vi dock vänta till sommaren innan det blir relativt riskfritt och därför möjligt.

Några andra trender för 2021 – året då coronapandemin övergår till att bli en endemi och vi går in i en ny post-pandemisk tid – är tydliga redan nu. Här kommer fyra exempel.

Nu digitaliseras också event

Under 2020 digitaliserades möten. När det gäller event har dock bara ett fåtal varit modiga och ställt om till digitalt istället för att ställa in. Under början av 2021 kommer dock allt fler att göra det och vi kommer få se hur också större och mer påkostade event kommer att digitaliseras.

Hybridrevolutionen

Att erbjuda digitalt deltagande kommer bli en hygienfaktor. Att öppna för det ger också en möjlighet att nå mångdubbelt fler och skapa en ny intäktsström. Under hösten 2021 kommer vi få uppleva en hybridrevolution där allt fler event kommer att designas som hybrider och erbjuda valfrihet mellan fysiskt och digitalt deltagande.

De digitala deltagarna får armar och ben

Möten har som sagt digitaliserats i expressfart. Samtidigt har deltagarna decimerats till att vara ansikten och axlar – lite som frimärken. Aktiviteter och innehåll har hittills skapats för deltagare som förväntas sitta stilla framför en datorskärm. Men det monotona och bristen på rörelse leder till ohälsa. Under 2021 behöver vi därför skapa aktiviteter för hela människan, hela kroppen och där man får chans att röra på mer än bara händerna och huvudet.

Jobbmester

På engelska pratas det mycket om Workations just nu. Det kan översättas till jobbmester. Istället för att resa långt, ofta och bara några dagar kommer vi att resa mer sällan, långsammare och för en längre period i taget. Att ta jobbmester handlar om att jobba intensivt under en del av året, för att sedan resa bort några månader med kontoret på ryggen. Under resan och där det uppstår tillfälle kopplar man sedan upp sig och jobbar någon timme här och där.

Fler spaningar kommer om en månad eller två i vår nya trendrapport. Under tiden kan du läsa rapporten för 2020 och vår specialrapport Event Post Corona – om hur pandemin påverkar event och möten på kort och lång sikt. Båda kan laddas hem kostnadsfritt på vår hemsida, herromar.se. Då återstår bara att önska er alla en God Jul och ett Bättre Nytt 2021. Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och tvätta händerna.

Läs mer om vår utbildning som gör dig till proffs på effektiva digitala möten

Läs mer om hybridevent som designas för både fysiska och digitala deltagare

Föregående
Föregående

Att försöka hårdare ger inte fler idéer

Nästa
Nästa

Sätt stopp för digitaliseringen av mötessjukan