Distanshösten behöver bli mer TikTok och mindre Zoom

Vi människor är designade för att göra saker tillsammans, inte bara titta och lyssna på när andra gör det. Hur trötta många har hunnit bli på alla videomöten och hur mycket man längtar efter att få göra saker med varandra ger en tydlig ledtråd till vad du ska göra mer respektive mindre av i höst. Om TikTok är förknippat med att göra och Zoom med möten, då är det utan tvekan det första som dina event ska innehålla mer av nu i höst.

Matlagning tillsammans på distans, under ett videomöte, är exempel på en aktivitet som engagerar och stärker gemenskapen. Viktigt är bara att deltagarna fått chans att förbereda råvaror och sig själva, och att det sker under ledning av någon.

Under våren fick vi en förfrågan om vi kunde hjälpa ett läkemedelsbolag att göra en virtuell kickoff under hösten. Kunden var tveksamma men ändå beredda att låta sig utmanas innan de tog beslut om att ställa in. Vi tvekade själva inför uppgiften men bestämde oss trots det för att göra ett seriöst försök.

Frågan om val av teknisk plattform valde vi att skjuta på. Istället började vi fundera kring vilka behov som kunde vara starkast hos kollegor som inte fått mötas fysiskt på flera månader. Vi gjorde en lista på aktiviteter vi skulle föreslagit om det trots allt hade varit en fysisk kickoff. Sedan vred och vände vi på dem för att se om och hur man skulle genomföra dem under digital gemenskap på distans.

Efter en veckas idéarbete kunde vi presentera ett förslag. Vi hade avsatt varannan timme för traditionella presentationer och föreläsningar och varannan för en mix av sociala aktiviteter, samtal i mindre grupper och egen tid för reflektion och återhämtning. Kunden var till vår glädje modig nog att acceptera hälften av våra förslag och vi bedömde att det var tillräckligt för att åstadkomma en märkbar skillnad.

Efter sommaren stod vi så inför sanningens ögonblick. Skulle idéerna fungera i verkligheten och skulle teknik och interuppkopplingar vara med oss? Det var inte utan en hel del av både stress och nervositet som vi tryckte på startknappen för den första aktiviteten.

Under dagarna som följde fick deltagarna bland annat bära enhetliga t-shirts, baka kakor till ett gemensamt fika, laga och äta lunch tillsammans under ledning av en inhyrd kock, och ta på sig sköna skor och lurar för att under långpromenad lyssna på en podcast vi valt ut. Mellan allt detta deltog de i presentationer, samtal och inspirerande föreläsningar där vi hjälpte till att skapa en hög nivå av interaktion.

Resultatet blev långt över förväntan. En deltagare uttryckte att det måste varit det bästa virtuella eventet nånsin och deltagarna gav tillsammans helhetsbetyget 4,9 av 5,0 möjliga. Mest uppskattat var matlagningen, promenaden och all interaktion. Efteråt erkände kunden att de aldrig hade vågat tro att en virtuell kickoff skulle kunna bli så lyckad och uppskattad som denna.

Efter att ha genomfört detta och en mängd andra digitala event har vi hunnit lära oss en hel del om vad som har betydelse och inte. En sak är att den tekniska plattformen bara har marginell betydelse. Det är innehållet och aktiviteterna som är avgörande för om ett digitalt event blir effektivt och lyckat. En annan framgångsfaktor handlar om att under flertimmarsevent skapa en variation av aktivitetstyper och tempo.

Under pandemivåren fick och tvingades de flesta lära sig hur videomöten fungerar. Hittills har de använts mest för event där deltagarna får titta och lyssna på varandra. Många har vid det här laget också upplevt hur tröttsamt det blir för hjärnan när videomötena blir för många, långa och enformiga.

Samtidigt är många undernärda på att få göra saker ihop med kollegor och andra. Det har vi fått se yttra sig på en mängd olika sätt. Bland annat har miljontals människor skaffat sig nya hobbys, exempelvis börjat baka. Och då pratar vi inte om att snabbt slänga ihop en sockerkaka. Nej, det ska vara avancerat och konstnärligt. Man pratar om levain, artisan, jäskorgar och manitobamjöl. Bakningen och resultaten av den delar man med bilder och videos på TikTok och andra sociala plattformar.

Hur trötta man är på videomöten och hur mycket man längtar efter att få göra saker med andra ger oss en klar ledtråd till vad vi behöver göra mer respektive mindre av i höst. Event där man får göra och inte bara delta är det vi behöver se mer av. Att bjuda in till ett videomöte till är inte lösningen, även om du kallar det virtuellt fika eller digital AW. Det är innehållet och aktiviteterna som har betydelse och gör skillnad.

Vi har en höst framför oss där många kommer att vara fortsatt hänvisade till arbete och möten på distans.

Det är avgörande att arbetsgivare nu lyckas göra fler digitala event där man får göra mer än bara lyssna och titta, och där man lyckas skapa en känsla av gemenskap på distans. Annars är risken stor att ohälsan ökar och att produktiviteten minskar. Var inte rädda för att ta hjälp av oss eller någon annan om ni känner att kreativiteten saknas, om det nya känns skrämmande eller om tiden inte räcker till.

För alldeles oavsett hur det går till så behöver distanshösten bli mer av TikTok och mindre av Zoom.

Föregående
Föregående

Sätt stopp för digitaliseringen av mötessjukan

Nästa
Nästa

Man kan inte kramas på distans!? Fakta eller feeling