Trendspaningar för november 2022

BOENDE

Glampingboende som drivs av bilens batterier

Biltillverkaren Hyundai har öppnat ett hotell på Colemans Farms glamping retreat, cirka en timme utanför London. Det består av en lyxig stuga som rymmer två gäster samt ett vardagsrum med öppen planlösning och öppen spis, med naturen helt inpå knuten. I anslutning finns också en hotellrestaurang och bar, där gästerna kan beställa cocktails och äta en trerätters middag tillagad på lokala råvaror av en lokal kock.

Alla elektriska prylar på boutiquehotellet drivs av en Hyundai Ioniq 5-elbil som levererar ström till bland annat en espressomaskin, en biograf samt en popcornmaskin. 

💡 Även en vardaglig sak som en bil kan bidra till att skapa en helt ny upplevelse. I detta fall väljer Hyundai att inte bara prata om, utan också demonstrera hur en elbil kan fungera som ett batteripack. Tänk dig som en stor powerbank som kan lagra exempelvis vind- eller sol-el så att den kan nyttjas senare, då det är mörkt eller vindstilla.

EVENT

Mer utrymme för egentid under event och konferenser

Vi har i flera av de senaste årens trendrapporter levererat spaningar om hur hälsan får ett allt större fokus. Nu bekräftas detta också av Hilton i deras ”The 2023 Traveler: Emerging Trends that are Innovating the Travel Experience”. Baserat på rapporten ligger vårt fokus idag på att hitta balansen mellan tekniska och mänskliga innovationer, att etablera djupare relationer samt att ta del av friskvårdsupplevelser. Det baseras på insikter som samlats in från mer än 7 000 globala resenärer i en undersökning beställd av Hilton och genomförd av Material, som är experter på kundupplevelser.

Gerilyn Horan som är chef för gruppförsäljning på Hilton säger att de kommit till insikt om att de samt andra konferens- och eventarrangörer behöver bygga in mer tid för egentid och återhämtning.

💡 Som arrangör av eller professionell leverantör till event och konferenser finns det en rad saker du kan göra för att bidra till deltagarnas hälsa och välmående. Bland annat bidrar rörelse och återhämtning till mer effektiva och kreativa deltagare. Några fler tips hittar du i en av våra inspirationsartiklar.

RESTAURANG

Kommer kuvertavgiften tillbaka nu?

En gång i tiden var det vanligt att man fick betala en grundavgift då man gick på restaurang. Det var en så kallad kuvertavgift som betalades per gäst vid bordet. Det vanliga var sedan att gästen i tillägg fick betala för det man åt och drack. Avgiften är fortfarande vanligt i bland annat Italien och delar av USA. Kanske kommer den snart tillbaka också till svenska restauranger.

I Kanada har en start-up lanserat plattformen ”Tablz”, som hjälper restauranger att prissätta bord efter hur populära de är under olika tider. Det gör att restaurangen kan få en högre kuvertavgift för exempelvis ett fönsterbord. Ett AI hjälper restaurangen att analysera populariteten och sätta priser. Kunder kan besöka restaurangen virtuellt och välja mellan att boka valfritt bord till aktuellt pris. 

💡 Genom att införa en grund- eller kuvertavgift kan din restaurang få bättre koll på genomsnittsintäkt per plats under attraktiva sittningstider. Kuvertavgiften kan exempelvis ingå för den som äter och dricker för minst x kronor. En annan idé är att koppla det till ett medlemskap, där enbart betalande medlemmar får tillgång till att boka visa bord eller tider. Dessutom ger det ett mervärde att få besöka restaurangen virtuellt. Den möjligheten ser vi också bli vanligare hos dem som hyr ut eventlokaler och mötesrum.

AKTIVITETER

Hotell återskapade scen från klassisk skräckfilm

Alla fans av skräckfilm vet att The Shining utspelar sig på det fiktiva Overlook Hotel i Colorado. Hotellet Real Colorado ski resort Aspen Snowmass, bestämde sig för att hylla Stephen Kings klassiska berättelse genom att återskapa den klassiska tvillingscenen från originalfilmen i en reklamfilm.

Istället för pojken Danny på en trehjuling är det en man som cyklar genom en tom restaurang. Då han rundar ett hörn till en korridor stannar han upp och möter ett tvillingpar med skidor och matchande skiddräkter. De ropar till Danny att: ”Kom åk skidor med oss … för evigt och alltid ”.." I originalet visades snabba bilder på tvillingarna efter att de blivit mördade. Här får man istället se dem festa med Danny. 

💡 Filmer, tv-serier och radioprogram är en bra källa till inspiration. Det kan som i detta fall vara för en reklamfilm, men det kan också vara aktiviteter under ett event, eller måltider hämtade ur tv-serier (som Ilina Regan gör, vilket vi berättade om i oktobernumret av Omarish).

MAT OCH DRYCK

Världens första veganska restaurang med tre stjärnor i Guide Michelin

Stjärnkocken Daniel Humm chockade matvärlden när han förra året lät göra om sin exklusiva New York-restaurang Eleven Madison Park till en helt vegansk restaurang. Efter hån och hat har han nu tagit revansch. Detta då restaurangen i år blev den första helt veganska restaurangen i världen att tilldelades tre stjärnor av Guide Michelin.

"Den växtbaserade menyn är en djärv vision av lyxrestaurang", meddelade 2022 New Yorks Michelin-guide och lade till att man de hoppas att Eleven Madison Park ska uppmuntra fler kockar till att anamma ett tydligare arbete med hållbarhet. 

💡 Våga följa din vision och gör det du tror på, även om du riskerar att ifrågasättas.

BLANDAT

Ett bärbart presentkort

Till årets Black Friday valde den amerikanska restaurangkedjan Denny’s att lansera något nytt och unikt. Deras ”Everyday Value Tee” är en t-shirt som ger den som bär den en fri måltid varje dag under 2023. Den såldes för 5,99 dollar i en begränsad upplaga om 150 t-shirts. Den som väljer att bära och nyttja tröjan varje dag kan under året kvittera ut måltider till ett värde av hela 2 180 dollar. 

💡 Tänk utanför boxen. Ett presentkort eller medlemsbevis behöver inte vara ett stycke papper eller plast. Fundera också på vad ni kan erbjuda som prenumerationstjänst. Det kan vara allt ifrån veckans box med utvalda ostar till en snackssymfoni till drinken på torsdagens AW.


Vill du ha fler trendspaningar?

Herr Omars trendrapport för 2022 har släppts i två versioner. Den ena är kostnadsfri och består av ett urval trendspaningar. Alla illustreras också med konkreta exempel. Den och tidigare års rapporter hittar du på herromar.se/trender.

Den andra och större rapporten får ni tillgång till genom att boka en trendföreläsning eller trendworkshop för en grupp. Dessa kan genomföras för deltagare på plats, på distans eller i kombination. 

Kontakta oss på herromar@herromar.com eller 08 – 684 560 00 för mer information och prisuppgifter.

Föregående
Föregående

Anteckna, helst för hand – ett oslagbart sätt att programmera in kunskap

Nästa
Nästa

Det stora missförståndet om lärande