Anteckna, helst för hand – ett oslagbart sätt att programmera in kunskap

Digitaliseringen har bidragit till mycket positivt. Ny teknik ger oss möjligheter att göra saker på helt nya sätt, vilket både berikar och förenklar våra liv. Det gäller också för möten, där exempelvis mobil-appar har bidragit till en betydligt högre grad av interaktivitet, också vid stora möten.

Men det är inte alltid som det nya är till det bättre. Om vi ser på hur våra hjärnor är designade kan det nya ibland rentav vara sämre. Ett exempel handlar om hur vi tar anteckningar. Genom att anteckna programmerar vi in kunskap i hjärnans långtidsminne. Det har dock visat sig gälla främst när vi antecknar för hand.

Många tror säkert att den största vinsten med att ta anteckningar är att man då får ett referensmaterial som vi kan gå tillbaka till, läsa igen och nöta in kunskap över tid. Hjärnforskningen visar dock att den största vinsten med att anteckna är själva aktiviteten, eftersom vi under tiden vi antecknar också programmerar in kunskap i hjärnan.

Vi skulle alltså kunna kasta våra anteckningar i papperskorgen på väg ut ur mötesrummet, eftersom vi då redan fått en stor del av nyttan som att anteckna ger. Men för att hjärnan ska ta in så mycket kunskap som möjligt behöver anteckningarna som sagt helst ske för hand, med penna och papper. Dock ökar chansen att du minns mer och längre om du sparar anteckningarna för att gå igenom dem igen och kanske skriva om dem efter någon dag.

Man tror att nyttan med att just anteckna för hand beror på att handens rörelser bidrar till programmeringen. Men mest handlar det om att vi tar noteringar på olika sätt när vi gör det på papper jämfört med digitala enheter. Metodvalet får stor påverkan på hur mycket vi minns efter ett möte eller föredrag.

För hand tecknar vi ner utvalda nyckelord, ritar modeller och drar streck för att illustrera samband. Forskarna kallar det för att ”avkoda”, när vi försöker se och förstå koncept under tiden som vi skriver och ritar. När vi skriver på digitala enheter gör vi istället så kallade ”transskript” och skriver ned så mycket som möjligt av allt vi hör, enbart i löpande text.

I en studie som gjordes vid Princetown University lät forskare studenter lyssna på föredrag och ta anteckningar på olika sätt: med penna och papper, på tangentbord eller surfplatta.

När man efter föredragen höll förhör såg man att studenterna presterade relativt lika när det gällde att minnas och återge fakta, exempelvis årtal.

Men när det kom till så kallad konceptuell kunskap, till exempel att kunna förklara skillnaden mellan två olika system eller teorier, presterade de som antecknat digitalt betydligt sämre. Forskarna menade att detta främst berodde på att vi antecknar på olika sätt när vi gör det för hand respektive digitalt.

Att ta anteckningar vid möten handlar också om att kommunicera med varandra. Som föreläsare kunde man tidigare lära sig vad de som lyssnade tyckte var intressant genom att notera vid vilka tillfällen de greppade sina pennor och skrev i sina anteckningsböcker. Idag är det svårt att få motsvarande kvitto. Framför allt vid digtala möten.

Som presentatör får man ofta frågan om man kommer att skicka ut sina bilder efteråt, eller om åhörarna ”måste” ta egna anteckningar. Det om något är ett bevis på att många inte har förstått den stora vinsten med att ta anteckningar, nämligen att det är genom aktiviteten i sig som vi fångar och programmerar in viktig kunskap i hjärnans långtidsminne.

Genom att anteckna kommunicerar vi också att vi är intresserade av det som sägs och det presentatören pratar om. Själv pratar jag ofta om att möten är dans, som kräver en aktiv insats av alla, också mötets deltagare.

Anteckna som ett proffs

Kenneth Kiewra är professor i lärandepsykologi vid universitet Nebraska-Lincoln. Han har under fyra årtionden studerat hur anteckningar kan bidra till lärande. Han har tagit fram en lista med sju tips.

1.      Ta anteckningar.

Studenter som tar anteckningar lär sig mer än de som inte gör det. Att anteckna är en aktivitet som minskar risken att bli uttråkad, som du kan bli om du bara lyssnar. Det hjälper dig också att hålla fokus på det du tar del av.

2.      Ta kompletta anteckningar.

Fortsätt anteckna under hela föreläsningen, eller aktiviteten. Det är vanligt att tröttna eller glömma bort att ta anteckningar efter en tid, eller om det vi lyssnar på blir väldigt intressant. Dock minskar chansen att du efteråt ska minnas de delar som du lyssnat på utan att anteckna.

3.      Ta detaljerade anteckningar.

De flesta är skickliga på att fånga de huvudsakliga idéerna i något som presenteras. Dock missas ofta de mer vitala detaljerna. Det beror på att de flesta antecknar på en för grundläggande nivå.

Ett exempel kan handla om Brexit. På en grundläggande nivå antecknar vi vad Brexit är. På en fördjupad nivå antecknar vi också vad som ledde fram till Brexit. På en ännu djupare nivå kanske vi också antecknar vilka de stora åsiktsskillnaderna var hos väljarna. Genom att anteckna på en djupare och mer detaljerad nivå ökar du chanserna att minnas fler detaljer.

4.      Agera på signaler.

Var beredd på att anteckna när du får signaler om att något är extra viktigt. Det kan handla om att föreläsaren säger ”det här är viktigt”. Det kan också vara något som kommer efter en kort konstpaus, något som betonas med extra tydlig eller högre röst, eller som upprepas.

5.      Gå igenom dina anteckningar.

Genom att i efterhand gå tillbaka och läsa igenom dina anteckningar ökar du chansen att minnas mer av det du lärt dig, längre. Om du väljer att skriva om dina anteckningar, kanske renskriva dem, så ökar du ytterligare chansen att minnas mer och längre.

6.      Lyssna eller titta igen.

I dag är det vanligt att exempelvis föreläsningar spelas in som video eller ljud. I undersökningar har man sett att studenter minns cirka 38 procent av en lektions innehåll, efter att ha tagit del av den kombinerat med att anteckna vid ett tillfälle. Efter att ha tittat eller lyssnat ytterligare en gång mindes de cirka 53 procent och efter en tredje gång cirka 60 procent. Vi kan konstatera att upprepning är kunskapens moder.

7.      Anteckna för hand.

Studenter som antecknar för hand minns mer av lektioner som de tagit del av. Det handlar framför allt om veckor, månader och år efter lektionerna. Dessutom har den som antecknar för hand också lättare att fånga saker som diagram eller bilder, genom att de kan både anteckna och teckna. Något som är svårare när verktyget är ett tangentbord.

Föregående
Föregående

Webinar: Neuroanpassade möten och event

Nästa
Nästa

Trendspaningar för november 2022