Smaka på Trollhättan

 

För att inviga det nya Drottningtorget hade Trollhättans Stad, City Trollhättan och Visit Trollhättan Vänersborg planerat en matfestival som skulle genomföras redan 2020. På grund av coronapandemin sköts den upp till maj 2021. I inledningen av året förstod man att den inte heller då skulle kunna genomföras som planerat, med tusentals besökare på Drottningtorget.

Istället för att skjuta upp ännu en gång ville man se om det var möjligt att ställa om. Herr Omar fick frågan och presenterade ett första idékoncept som arrangörerna gillade. Det fanns redan en arrangörsgrupp och en hel del idéer som vi tyckte var riktigt bra. Vi föreslog därför ett upplägg där vi skulle processleda och stötta arrangörsgruppen med arbetet att konvertera flera av de ursprungliga idéerna till ett hybridformat.

Under planeringsfasen hade vi veckovisa avstämningsmöten. Däremellan genomförde vi flera workshops, där vi steg för steg satte koncept, program, innehåll, aktiviteter och medverkande. Vi koordinerade också arbetet med den tekniska produktionen som sköttes av tre lokala produktionsbolag. Vi var också med som bollplank i utformning av kommunikationen kring eventet.

Smaka på Trollhättan blev Europas första hybrida matfestival och genomfördes den 21 - 22 maj 2021. Festivalen inleddes med två matlagningstävlingar - Kockåttan för åttondeklassare och Trollhättans Mästerkock för amatörkockar. Dessa direktsändes till tre olika plattformar.

Efter tävlingarna fortsatte sändningarna fredag och lördag från en studio i Folkets Hus. Den bestod av fyra zoner: soffhörna för pratstunder och intervjuer, aktivitetshörna där konstnärer med flera arbetade och visade upp sina verk, köket där det lagades mat och scenen där artister uppträdde. Under sändningarna växlade vi (utan avbrott) mellan inslag från de fyra olika zonerna.

Världens första fullt hybrida restaurang

Dagarna avslutades på lördag kväll med att vi öppnade världens första fullt hybrida restaurang. Gästerna hade inför detta fått en trerättersmeny levererad i box. De placerades vid olika virtuella bord (videomötesrum) av vår hovmästare som då och då besökte borden för att se att de mådde bra. Kockar i studion gav instruktioner för hur rätterna skulle färdigställas och presenterade därefter maten och råvarorna.

Efter maten startade Efterfestivalen där en rad olika artister uppträdde. Den sändes till tre olika plattformar varav en, Coeo, där festivaldeltagarna kunde prata med varandra via videosamtal under tiden som de tog del av underhållningen.

Besökare, arrangörer, deltagande restauranger och andra inblandade var mycket nöjda med både festivalen och utfallet. Besökarantalet blev långt över förväntan. De deltagande restaurangerna sålde mer mat än de vågat drömma om och några sålde till och med slut på allt de hade i lager.

 
Föregående
Föregående

Kanske årets största julfika på distans

Nästa
Nästa

WHO GLASS 2021