Blogg
Nej, medarbetarna behöver inte ett videomöte till
Att skapa gemenskap utan att ses fysiskt är en utmaning. Men faktum är att man kan göra mer än de flesta tror. Det som krävs är lite koll på hur vi människor fungerar psykologiskt i kombination med en portion kreativitet. Börja med syfte och mål och fokusera lite mindre på tekniken. Skapa aktiviteter där deltagarna får händerna fria för annat och aktivera dem. Det är några saker som bidrar till bättre digitala möten och event.
Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid
Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara en av alla möjligheter som väntar.
Att försöka hårdare ger inte fler idéer
I tider av förändring gynnas den som är kreativ och nyfiken. Det är en superkraft alla kan öva upp. Slogans som We try harder eller Just do it är kontraproduktiva när det kommer till kreativitet. Tricket är istället att zooma ut och hitta en skön sinnesstämning. I den här artikeln reder jag ut hur kreativiteten fungerar och kan boostas.
2021 får de digitala deltagarna armar och ben
Trots att vi hoppades på motsatsen har pandemin gått in i en andra våg. Vi lider brist på ljus i dubbel bemärkelse. Om ett halvår kommer vi mest troligt att kunna mötas fysiskt igen, åtminstone i något hundratal. Men det blir i en helt annan värld än den vi upplevde före pandemin. Det är därför klokt att börja fundera över hur det nya normala kommer se ut, och hur vi kan anpassa både oss själva och våra verksamheter efter det.
Sätt stopp för digitaliseringen av mötessjukan
Innan pandemin rådde en mötessjuka som kostade arbetsgivare stora pengar och gjorde medarbetare sjuka. Nu när möten och event digitaliserats i expressfart kommer allt fler larm om att de digitala mötena blir för många och för långa. Det är ett tydligt tecken på att mötessjukan är på väg att digitaliseras också den, en oroande utveckling vi behöver stoppa. I den här artikeln får du ett antal tips på hur man kan gå till väga.
Ställ om till digitala möten och event
Att ställa om till digitala möten och event kräver mer än bara en teknisk plattform. Att vi tappar kroppsspråket och bara kan prata en i taget är exempel på utmaningar man behöver hantera. För att nå målen med dina digitala möten är det därför helt avgörande att du planerar, förbereder och genomför dem på rätt sätt.
På ett eller annat sätt kommer vi fortsätta ses, var så säker
Just nu lider många av att inte kunna mötas och umgås. Det kan ta veckor eller månader men vi kommer ses igen, var så säker. Dock kommer vi göra det på andra sätt än tidigare. I min senaste artikel till Kick Off och Affärsresenären försöker jag mig på en gissning om hur coronapandemin kommer påverka event och möten på lite längre sikt.
Framtidens event blir både fysiska och digitala
Många frågar oss om framtidens event och möten kommer vara digitala eller fysiska. Rätt svar är att de flesta kommer vara både och. Det kallas hybridevent eller hybridmöten och handlar om att de designas för både fysiska och digitala deltagare. Människor kan då välja själva om de vill delta på plats eller distans. Om saker förändras kan de också enkelt byta sin fysiska biljett mot en digital eller vice versa.
Servera hållbart på eventet
Det är tyvärr inte så enkelt som att vegetarisk mat alltid är det bästa för planeten. Fisk, skaldjur eller fågel kan vara nästan lika bra och är ofta bättre för hälsan. Långa transporter och det faktum att en tredjedel av all mat som produceras slängs är också att ta hänsyn till. Dessutom handlar hållbar servering vid event om att servera mat och dryck som också är bra för vår egen hälsa.